Zbliżający się nowy, 2015 rok będzie pełen jeszcze większych niż dotąd wyzwań dla marketerów. Rosnąca konkurencja, reklamowy clutter oraz coraz bardziej pogłębiające się oczekiwania konsumentów wymuszą na branży interaktywnej konieczność większej specyfikacji kanałów przekazu oraz maksymalnej personalizacji komunikatów kierowanych do odbiorców. Ponadto wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, iż Facebook już w styczniu po raz kolejny zredukuje organiczny zasięg postów. Dlatego coraz większego znaczenia nabierały będą pozostałe kanały social media, a zwłaszcza takie, w których nie trzeba inwestować w dodatkową powierzchnię reklamową.
1. Instagram będzie rósł w siłę!
W skali globalnej już przeskoczył Twittera pod względem ilości użytkowników (ponad 300 mln) – w Polsce aktywnie korzysta z niego nieco ponad 2 miliony, głównie ludzie w przedziale wiekowym 18-35, z czego 60% stanowią kobiety. Nie dziwi więc fakt, że kolejne marki szturmują serwis kupiony przez Zuckerberga. Znacznie większa skala zaangażowania użytkowników, praktycznie nieograniczone możliwości docierania do potencjalnych fanów oraz brak płatnych reklam (choć zapewne ich wprowadzenie będzie kwestią czasu) – te czynniki będą decydowały o wzroście znaczenia Instagramu w komunikacji marki.
2. Skrócenie ilości tekstu w komunikatach reklamowych
Trend, z którym mieliśmy już do czynienia w minionym roku, przede wszystkim ze względu na rosnącą popularność wykorzystania hashtagów w komunikacji. Możemy spodziewać się pogłębienia tego zjawiska – również dlatego, że statystyki odsłaniają brutalną prawdę: konsumenci ignorują zdecydowaną większość treści bazujących głównie na tekście. W 2015 r. królować będą treści graficzne i video.
3. Wzrost znaczenia mikroblogów
Nie tylko Instagram jest w fazie hossy na socialowej giełdzie. Z najnowszych danych Global Web Index wynika, że najszybciej rozwijającym się serwisem społecznościowym jest obecnie Tumblr – platforma mikroblogowa, która zyskuje popularność również w Polsce. Skoro marki chętnie współpracowały dotychczas z blogosferą, naturalnym zjawiskiem będzie jej kontynuacja, choć w nieco innej skali.
4. Context-marketing kluczem do sukcesu
Context marketing, czyli komunikat kierowany do konkretnej osoby, we właściwym czasie i poprzez odpowiednio dobrany nośnik to dynamicznie rozwijająca się gałąź marketingu treści, która będzie bardzo istotna w nadchodzącym roku. Głęboki insight konsumencki w połączeniu z automatyzacją marketingu pozwoli na dotarcie w porę do użytkowników, którzy będą potrzebować konkretnych produktów w danym czasie, co znacznie zwiększy prawdopodobieństwo sprzedaży.
5. Rozwój video-marketingu
Sukces kampanii takich marek jak Volvo czy Honda na YouTube oraz popularność jaką zdobywają kolejni vlogerzy czy pranksterzy w połączeniu z dynamicznym wzrostem użytkowników tego serwisu pozwalają wnioskować, że w nadchodzącym roku to właśnie komunikaty video będą należały do najbardziej znaczących nośników treści. Jak pokazują dotychczasowe akcje marek z branży FMCG chociażby z naszego rodzimego podwórka, wcale nie trzeba mieć kilkumilionowego budżetu i reżysera z całym sztabem by osiągnąć sukces. Liczy się przede wszystkim pomysł i kreatywność.