Storytelling, a po polsku marketing narracyjny, to taki proces komunikowania marki lub produktu, który polega na opowiedzeniu historii. Już dawno odeszliśmy od “sztywnych” reklam, które bywały bardzo dosłowne, nudne, a często – zwłaszcza z perspektywy obecnych czasów – wręcz żenujące. Teraz stawia się na wytworzenie i umocnienie więzi z odbiorcą i wchodzi się na inny stopień jego zaangażowania – mianowicie wpływa się na emocje.
Kiedy użytkownicy dostają jakąś opowieść, przyswajają ją o wiele łatwiej niż suche fakty czy dane liczbowe. Są w stanie w jakiś sposób się do niej odnieść i z nią zidentyfikować, a kiedy angażują w ten proces swoją osobistą historię, to mamy pewność, że zapamiętają i nasz komunikat. Inicjując tego typu konwersację z odbiorcą, możemy spodziewać się większej reakcji niż w przypadku, kiedy marka “po prostu” coś oznajmia czy reklamuje. Storytelling może zostać zbudowany na podstawie kilku sektorów:
- osobistych przeżyć, doświadczeń, pasji,
- biznesowego – czyli tego, co firma daje użytkownikom,
- produktowego – przedstawiającego korzyści, jakie przynosi produkt konsumentowi i jak buduje pozycję (wiarygodność, dobrą jakość) marki,
- konsumenckiego – czyli takiego, gdzie firma docenia swoich użytkowników.