Cześć! Dzisiaj raz jeszcze zapraszam Was na odcinek specjalny z Piotrem Golczykiem, autorem książki Jak zbudować efektywny dział marketingu?. To nasze kolejne spotkanie przed mikrofonem – poprzedni wspólny odcinek nagrywaliśmy o outsource marketingu. Tym razem będziemy rozmawiali o agile marketingu.
Buzzwordem tego odcinka jest agile marketing. CMO (Chief Marketing Officer) Firefoxa przyznał kilka lat temu Golczykowi, że w jego przypadku agile zadziałało, gdy marketing wszedł w struktury deweloperskie – programistów. Marketerzy nie myślą o swojej pracy w sposób strukturalny, mechaniczny, fabryczny, dlatego bardzo trudno im złapać rytm i zobaczyć w nim jakąś wartość. Do złapania flow doprowadziło przeniesienie ich w środowisko programistyczne przy odpowiednim prowadzeniu przez project managerów. To jest jedna ze ścieżek wiodących do tego, by poprawić kwestie operacyjne w marketingu.
Piotr Golczyk oraz MKTout badają organizację działów marketingu w Polsce. Ty też możesz wziąć udział w badaniu, klikając tutaj.
Jakie są zalety metody agile? Przede wszystkim dzięki niej marketerzy zaczynają planować swoją pracę. Wprawdzie zawsze, bez względu na prowadzoną metodę, marketerzy odpowiadają, że planują swoją pracę, ale w praktyce wygląda to inaczej. Agile wymusza harmonogramowanie działań z okresu na okres. To pozwala panować nad pracą. Z czasem uzyskuje się dwie odpowiedzi: dlaczego coś robię oraz że jeżeli brakuje określonych osób i talentów, to wiadomo, gdzie brakuje określonych godzin i określonych ludzi. Następnie zaczynamy myśleć, co robimy; wiedząc, czego brakuje i co tracimy dokładnie, wreszcie możemy robić też iteracje. A za iteracjami kryje się bardzo wiele mechanizmów.
Jeżeli myślimy o marketingu jak o procesie, z którego się co pewien czas wyciąga wnioski na podstawie z tego, co zrobiono, i uczy się na błędach i sukcesach, to trzeba wszystkie działania zmodularyzować. Modularyzacja zaś polega na tym, że nie składa się cząstek, tylko dostaje się cały, właśnie, moduł. Gdy mamy już moduł i produkujemy go masowo, to możemy raz na jakiś czas spojrzeć na niego i zastanowić się, co w nim nie gra, co chcielibyśmy uzyskać w kolejnych wersjach, ograniczyć koszty, zmienić część. Tymczasem działy marketingu mają tendencję do wymyślania całego procesu od nowa, po raz kolejny stają się twórcami i ten proces ich kręci. Tak można opisać kampanie reklamowe, a nawet określone działania. Kiedy nie podzieli się tego na moduły i nie postara się zrobić z tego produktu modułowego, to ciężko to kontrolować, bo nie jesteśmy w stanie sprawdzić, czy lepsze od starego jest nowe.
Z tego podcastu dowiecie się, jak tworzyć obrazowe moduły, gdzie w tym wszystkim iteracyjność i dlaczego wprowadzanie agile’u może być kłopotliwe, a dla niektórych pracowników nawet bolesne – lecz jego konsekwentne wprowadzenie z pewnością pozwoli wypracować lepszy rytm pracy i zwiększy jej efektywność. To bardzo odmienna filozofia organizacyjna od tradycyjnej, czyli waterfallowej, w której wykonuje się projekty jeden po drugim.
A czy praca z agencjami jest włączona w agile? Agencje są elastyczne z natury, ale lubią mieć pewną stabilizację i chętnie się godzą, by pracować w takiej a nie innej metodyce pracy.
Zapraszam do słuchania!
Z tego odcinka dowiecie się:
- Co to jest agile marketing?
- Jak zbudować efektywny dział marketingu?
- Jak wprowadzić metodę agile w swojej organizacji?
- Jakie są benefity wypływające z agile?
- Co oznacza planowanie według agile?
- Czym są iteracje w agile?
- Jak działa modularyzacja w agile marketingu?
- Jak stworzyć obrazowy moduł?
- Czemu służy iteracyjność?
- W czym pomagają narzędzia, wykorzystywane przy agile?
- Czym się różni zarządzanie waterfallowe od zarządzania agile?
- Czego dotyczą obawy przy wprowadzaniu agile?
- O czym należy pamiętać, wprowadzając metodę agile?
- Czy praca z agencjami jest włączone w agile?
Dołącz do grupy networkingowej podcastu Marketing ludzkim głosem:
https://www.facebook.com/groups/MarketingLudzkimGlosem/
Piotr Golczyk:
To były Dyrektor Marketingu Operacyjnego firmy Luxoft, notowanej na nowojorskiej giełdzie firmy IT. W trakcie studiów na wydziale prawa pracował w Onet.pl, następnie przez blisko dziesięć lat zajmował się prowadzeniem projektów w krakowskich agencjach reklamowych. Autor książki Jak zbudować efektywny dział marketingu? Prywatnie mąż, ojciec dwójki synów, entuzjasta sztucznej inteligencji, wielbiciel prozy Stanisława Lema i Philipa K. Dicka oraz nowoczesnego budownictwa.