X

Aplikacje na Facebooku jako narzędzie działań marketingowych – cz.2*

Aplikacje na Facebooku, jeśli mają być skutecznym narzędziem marketingowym i promocyjnym, powinny być odpowiednio przygotowane od strony technologii oraz doboru środków wykonania i obsługi.

Na co należy zwrócić uwagę przy realizacji, wdrażaniu i obsłudze aplikacji facebookowych, które mają służyć do celów budowy i wzmacniania świadomości marki czy realizacji celów sprzedażowych? Poniżej kilka wskazówek.

Makieta – dobry pomysł

Podobnie jak w przypadku standardowych aplikacji internetowych, realizację aplikacji na Facebooka warto poprzedzić wykonaniem makiety, która pozwoli zobrazować funkcjonalności aplikacji i wstępnie zweryfikować trafność poczynionych założeń. Jeśli aplikacja ma posiadać rozbudowane funkcjonalności, dobrym pomysłem jest też przygotowanie jej specyfikacji technicznej. Specyfikacja taka to, po pierwsze, wytyczne dla programistów, po drugie, natomiast, dokument, dzięki któremu klient będzie w stanie zweryfikować wykonanie działań, które zlecił.

Makieta aplikacji dedykowanej wafelkom Horalky. Poniżej screen stworzonej na podstawie makiety aplikacji, zaimplementowanej na fanpage marki  (materiały agencji Eura7)

Flash czy HTML
Facebook umożliwia tworzenie aplikacji zarówno w HTML, jak i w technologii Flash, wspartych dowolną technologią serwerową (PHP, C#, Java, itp.). Zazwyczaj, większe możliwości daje zastosowanie Flasha. Aplikacje flashowe mogą mieć bardziej dynamiczny charakter niż wykonane w HTML, a ponadto odpada problem dostosowywania ich do różnych przeglądarek, co jest niezbędne w przypadku aplikacji HTMLowych. Aplikacje w HTML są inaczej wyświetlane przez różne przeglądarki internetowe, stąd ich wykonanie jest bardziej czasochłonne.

Ze względu na zabezpieczenia ze strony Facebooka, tworzenie przeznaczonych do tego serwisu aplikacji może być bardziej wymagające czasowo niż podobne aplikacje działające niezależnie. Z drugiej jednak strony, Facebook udostępnia różnego rodzaju widgety, które tworzenie aplikacji ułatwiają (np. lista znajomych, mapa, itp.).

Jeśli aplikacja ma zbierać i przechowywać jakiekolwiek dane, warto pomyśleć, ponadto, o zintegrowaniu jej z systemem zarządzania treścią.

Hosting rzecz niezbędna

Istotnym aspektem realizacji aplikacji na Facebooka jest hosting. Należy pamiętać, że Facebook nie udostępnia przestrzeni pod aplikacje, a jedynie je wyświetla. Hosting powinien być dostosowany do rodzaju aplikacji, stopnia jej zaawansowania i przewidywanej liczby użytkowników. W przypadku prostych aplikacji wystarczy hosting współdzielony. Jeżeli aplikacja jest rozbudowana i prawdopodobnie będzie generowała większy ruch, należy pomyśleć o hostowaniu na szybkich i niezawodnych serwerach – w tym na serwerach wirtualnych czy dedykowanych wyłącznie danej aplikacji.

Adres aplikacji i jej rejestracja

Ustalenie adresu, pod którym aplikacja będzie się znajdowała na wybranym serwerze, ma znaczenie jedynie techniczne. Adres ten będzie potrzebny tylko do instalacji aplikacji na Facebooku, dlatego nie są potrzebne domeny o przyjaznych dla użytkownika nazwach. W procesie rejestracji aplikacji zostanie jej nadane ID, które posłuży deweloperom do integracji  aplikacji z Facebookiem.

źródło: http://developers.facebook.com/

Autoryzacja aplikacji

Facebook wymaga dokonania autoryzacji każdej aplikacji. Autoryzacja polega na określeniu uprawnień aplikacji, czyli skonkretyzowaniu dostępu do jakich informacji o użytkowniku dana aplikacja będzie się domagać. Aplikacja nie może uzyskać dostępu do danych użytkownika i treści, które zamieszcza on na Facebooku, bez zezwolenia danej osoby.

Należy podkreślić, że aby nie zrazić użytkownika do korzystania z aplikacji, powinna ona prosić o dostęp jedynie do tych danych, które są rzeczywiście niezbędne dla jej poprawnego działania i efektywności.

Warto przetestować

Przed oddaniem aplikacji w ręce użytkowników, warto ją przetestować. Facebook przewiduje dla deweloperów  tzw. tryb testowy, dzięki któremu mogą oni w pełni sprawdzić funkcjonalność już gotowej aplikacji. Najlepiej, by aplikację testowało jednocześnie kilka osób – mogą to być dowolnie wyznaczone przez dewelopera osoby, posiadające konto na Facebooku. Większa liczba osób testujących aplikację przed jej ostatecznym wdrożeniem to większa szansa na wszechstronne i dokładne sprawdzenie działania aplikacji w praktyce i wychwycenie błędów.

Obsługa powdrożeniowa

Wdrożenie aplikacji na Facebooka to dopiero połowa sukcesu. Aby aplikacja działała bez zarzutu, musi być na bieżąco monitorowana. Po pierwsze, ze względu na często dokonywane zmiany w facebookowym API (czyli funkcjach odpowiedzialnych za integrację aplikacji z Facebookiem). Warto, by osoby odpowiedzialne za obsługę powdrożeniową aplikacji śledziły bloga dla deweloperów Facebooka (http://developers.facebook.com/), na którym pojawiają się najbardziej aktualne informacje o wszelkich zmianach wprowadzanych w serwisie. Po drugie, aplikację warto monitorować także pod kątem wydajności hostingu.

Aplikacje – coraz więcej możliwości

Możliwości jakie zapewnia Facebook przy tworzeniu aplikacji stale się zwiększają, dzięki czemu aplikacje mogą być coraz precyzyjniej dopasowywane do potrzeb konkretnej grupy odbiorców i oczekiwań twórców – a przez to coraz skuteczniejsze i atrakcyjniejsze z marketingowego punktu widzenia. Obecnie, aplikacje mogą być wyświetlane zarówno niezależnie, jak i podpinane pod fanpage’a jako zakładki. Drugie z tych rozwiązań zapewnia lepszy dostęp do aplikacji i w efekcie większą szansę na sukces  prowadzonych z wykorzystaniem aplikacji działań.

*współpraca: Edward Skraba

Kategorie: Facebook