Podczas gdy Facebook stara się walczyć z narastającym problemem fake newsów, kolejni wydawcy porzucają platformę. Czy jesteśmy świadkami społecznościowej rejterady? Na razie skala zjawiska nie jest bardzo duża, ale sam fakt jego pojawienia się jest alarmujący.
W minionym tygodniu zdecydowaną zmianę strategii komunikacji na Facebooku zapowiedział największy brazylijski dziennik „Folha de S Paulo”. Według redaktora naczelnego tego tytułu nowe algorytmy faworyzują fałszywe wiadomości (z którymi miały przecież walczyć), a traci na tym rzetelne dziennikarstwo.
Na zlecenie „Folha de S Paulo” przeprowadzono badania, które objęły statystyki 21 stron publikujących fake newsy oraz 51 stron prowadzonych przez dzienniki i wydawnictwa. Analiza wykazała, że na przestrzeni ostatnich czterech miesięcy interakcje z fałszywymi wiadomościami wzrosły trzykrotnie, a zaangażowanie na stronach wydawców spadło o blisko 17%.
The consumer goods multinational #Unilever is threatening to withdraw its #advertising from online platforms such as #Facebook and #Google if they fail to protect children, promote hate or create division in society. https://t.co/ZJzqhwg8zB
— David Head (@DavidHeadViews) 12 lutego 2018
Odchodzą jednak nie tylko wydawcy. Wycofaniem się z działań reklamowych na portalu zagroziła firma Unilever, w skład której wchodzą takie marki jak Algida, Knorr, Lipton czy Axe. Przetasowania można dostrzec również wśród blogerów, którzy zaczynają adaptować nowe kanały komunikacji, aby sprawniej docierać ze swoją treścią do fanów. Czy portale i narzędzia typu Telegram, MeWe i diaspora* przeżyją oblężenie?
Co na to przedstawiciele platformy? – Jeśli Wam się nie podobamy, odejdźcie – stwierdzili szefowie Facebooka Campbell Brown i Adam Mosseri podczas konferencji Recode’s Code Media. Według nich, ludzie nie odwiedzają portalu dla newsów. Robią to dla znajomych i rodziny. Podkreślają również, że Facebook nie trzyma nikogo siłą. Jeśli ktoś czuje, że zasady działania platformy mu nie odpowiadają, nie powinien uczestniczyć w jej życiu.
Jaki obrót przyjmie odejście wydawców z największego portalu społecznościowego? Tego nie wiemy. Na pewno czekają nas zmiany, które wpłyną mocno na strategie komunikacyjne firm. Pozostaje nam uprażyć nieco popcornu i przyglądać się uważnie.