Cześć! W kolejnym odcinku sezonu social media rozmawiamy z Maksem Michalczakiem, PR Managerem agencji Abanana, o komunikacji B2B.
Co to jest B2B? To business-to-business, czyli komunikacja biznesu z biznesem. Większość z nas kojarzy B2C, czyli komunikację biznesu z konsumentem, natomiast B2B to podmioty zainteresowane dużymi zamówieniami, jak hurtownicy, dostawcy czy sami producenci. B2B od B2C różni się tym, że B2C to usługi i produkty skierowane do konsumenta końcowego. B2B to mniejsze grono odbiorców, większe zamówienia i znacznie dłuższy proces decyzyjny.
W tym odcinku radzimy, jak wykorzystać media społecznościowe do marketingu w B2B. Komunikacja B2B powinna się przede wszystkim opierać na dokładnym i logiczym wytłumaczeniu korzyści z usług, z jakich będziemy korzystać. W komunikacji B2C mówimy impulsowo, że będzie smacznie i przyjemnie. W B2B liczą się twarde argumenty, które muszą przekonać większe grono decyzyjne. Przeprowadzono badania, w których zapytano marketerów o najskuteczniejsze kanały komunikacji w B2B. Warto wysłuchać w tym odcinku jak wypadają media społecznościowe na tle innych kanałów komunikacji – stron internetowych czy e-mail marketingu.
Jako istoty ludzkie zawsze wykorzystywaliśmy doświadczenia społeczne w procesie podejmowania decyzji – czy lubię, ufam danej osobie. To podstawa biznesu relacyjnego. Najlepiej widoczne jest to na LinkedInie i na Twitterze. Te platformy działają nieco inaczej niż Facebook. Zwłaszcza LinkedIn silnie koncentruje wokół siebie podmioty decyzyjne, kontakty biznesowe, które skłaniają do prowadzenia komunikacji B2B w swoim obrębie. Z jednej strony mamy tam profile firm, a z drugiej podłączone są prywatne osoby, które w tych firmach pracują. Dzięki temu można obserwować poruszane przez pracowników tematy, czytać ich artykuły i widzieć, jak się wypowiadają – a w ten sposób, budując swoją markę, wpływają na renomę firmy.
Według wielu marketerów, LinkedIn jest aktualnie najskuteczniejszym kanałem komunikacji B2B. To jeden z filarów wkładu mediów społecznościowych w komunikację biznesową. Drugi to mobilność.
Mamy do czynienia z ewolucją w zakresie tej komunikacji – o tym również usłyszymy dzięki przytaczanym przez Maksa statystykom. Mobile first – to hasło przewodnie zachodzących zmian. Telefony nie tylko służą codziennej komunikacji z bliskimi i rozrywce, a powoli przejmują też większość działań biznesowych, którymi dotąd zajmowaliśmy się przy komputerach stacjonarnych i za pomocą wielu innych mediów. Dziś, mając telefon w ręce, możemy prześwietlić wszystkie firmy czy naszych potencjalnych klientów przy śniadaniu – i w drugą stronę, to my jesteśmy prześwietlani.
W jaki więc sposób firmy mogą komunikować się za pomocą mediów społecznościowych? Co mogą komunikować? Jak przygotowywać treści B2B? Co marki i firmy mogą komunikować?
Odpowiedziami na te pytania są hasła social selling i wspomniane mobile first – czyli uświadomienie sobie, że komunikacja marki powinna być tworzona od podstaw z myślą o urządzeniach mobilnych, oraz że ludzie, jako istoty społeczne, podejmują decyzje na podstawie budowanych relacji. Na takim fundamencie możemy jako przedsiębiorcy budować wiarygodność firmy – przez wzmacnianie treści, autorytetu i skuteczną reklamę online. Wyzwaniem jest odpowiedni dobór mediów i narzędzi w stosunku do budżetu i zamierzonej komunikacji. Jak je wybrać? Szukajcie odpowiedzi w odcinku!
Po więcej ciekawostek i przydatnych statystyk zapraszam do wysłuchania podcastu!
Z tego odcinka dowiecie się:
- Co oznacza skrót B2B?
- Czym różni się B2B od B2C?
- Co to jest B2E?
- Jak wygląda proces zakupu w B2B?
- Jakie są aktualne dane o skuteczności B2B?
- Co sądzą o B2B marketerzy?
- Jak wykorzystać media społecznościowe w marketingu B2B?
- Na czym powinna polegać komunikacja B2B?
- Dlaczego media społecznościowe są tak ważne w komunikacji B2B?
- Jaki wpływ na budowanie marki mają pracownicy firmy?
- Jak będzie się zmieniała komunikacja B2B w przyszłości?
- Co to jest mobile first?
- Jaki wpływ na B2B mają telefony?
- Czym jest social selling?
- Jak wykorzystywać LinkedIna w komunikacji B2B?
- Jak wykorzystywać Twittera w komunikacji B2B?
- Które serwisy społecznościowe są najlepsze do komunikacji B2B?
- Jakie są wyzwania dla firm w komunikacji B2B w social mediach?
- Co firmy zyskują dzięki dobrej komunikacji B2B w mediach społecznościowych?
Dołącz do grupy networkingowej podcastu Marketing ludzkim głosem:
https://www.facebook.com/groups/MarketingLudzkimGlosem/