W jakim celu przeprowadza się testy UX?
Każda strona internetowa czy aplikacja funkcjonują według ściśle określonej koncepcji. Tworzą ją osoby, które doskonale znają konkretny produkt, zatem trudno im w sposób obiektywny ocenić jego walory, a także ewentualne braki, jakie są widoczne dla przeciętnego użytkownika. W tym właśnie celu przeprowadza się badania UX – bazują one na doświadczeniach osób, które nie są w żaden sposób związane z projektem. Ich realizacja przynosi następujące korzyści:
- pomaga wykryć zarówno mniejsze, jak i większe problemy w kontekście prawidłowego funkcjonowania witryny,
- pozwala zwiększyć wydajność strony,
- pozwala zebrać wiarygodne opinie.
Na czym polegają badania UX?
Badania UX przeprowadza się na konkretnym produkcie, a więc na stronie internetowej, aplikacji czy sklepie online. Polegają one na badaniu zachowań wybranej grupy użytkowników. Badania UX mogą być prowadzone zdalnie bądź stacjonarnie. W pierwszym przypadku aktywność poszczególnych użytkowników rejestruje specjalistyczny sprzęt, w drugim przypadku – człowiek. Jednocześnie badania te mogą być moderowane bądź przebiegać bez nadzoru. W przypadku badań moderowanych następuje interakcja pomiędzy użytkownikami, a prowadzącym. Niemoderowane testy przebiegają bez nadzoru, mogą mieć miejsce na przykład w domach użytkowników. Badania UX skupiają się na wykonaniu konkretnych aktywności czy zadań. W czasie ich trwania rejestruje się zachowania użytkowników, natomiast po ich zakończeniu mogą oni zostać poproszeni na przykład o wypełnienie ankiety, w której udzielą odpowiedzi na kilka pytań. Daje to możliwość poznania głębszych odczuć, dotyczących konkretnych funkcji danego produktu.
W jaki sposób badania UX wpływają na poprawę użyteczności serwisu?
Trudno obiektywnie ocenić daną witryny osobie, która brała udział w jej projektowaniu. Aby uzyskać prawdziwy jej obraz, należy zbadać opinie co najmniej kilku użytkowników o różnych umiejętnościach, zainteresowaniach czy preferencjach. Badania UX pozwalają odpowiedzieć sobie na pytanie, jak strona internetowa wygląda i działa z perspektywy internautów. Jednocześnie umożliwiają one wykrycie tak zwanych wąskich gardeł, które znacznie utrudniają pracę z witryną. Wiedząc, co trzeba zmienić, aby strona stała się przyjazna użytkownikom, można przystąpić do działania. Właściciel witryny otrzymuje bowiem konkretne wytyczne, poparte opiniami grupy zainteresowanych, a także wiedzą naukową. Co istotne, badania UX mogą przeprowadzać wyłącznie profesjonaliści, którzy są w stanie wyciągnąć z nich odpowiednie wnioski i zalecenia. Pozwalają one nie tylko zwiększyć funkcjonalność strony, lecz również ograniczyć koszty czy uniknąć szukania rozwiązań, które w dłuższej perspektywie czasu nie muszą przynosić oczekiwanych przez właścicieli korzyści.