Żaden deszcz nie jest przeszkodą, kiedy w grę wchodzi pyszne szkoleniowe śniadanie marketingowe Internet ASAP! Właśnie minęła już XII edycja naszego spotkania branżowego.
30 maja spotkaliśmy się w hotelu Swing w gronie osiemdziesięciu osób, aby porozmawiać o strategiach komunikacji marek. Po smacznym rozpoczęciu nasi goście zajęli miejsca, aby wysłuchać pierwszej prezentacji tego dnia. Niezastąpiony Bartek Dziedzic opowiadał o tym, jak pogoń za technologią może rozmijać się z konsekwentną strategią komunikacji marki. “Technologia jest dobrym narzędziem, kiedy zaskakuje odbiorcę, ale nie stawia przed nim zbyt wysokiej bariery wejścia” – mówił. “Należy pamiętać, że technologia sama w sobie nie jest korzyścią – co prawda zapewnia atrakcyjne formy komunikacji, ale benefit, zachęta płynąca z komunikatu, ma być wymyślona i opracowana przez marketerów”.
Wiele konkretów na temat weryfikacji strategii komunikacji marki przekazał słuchaczom CEO Abanana i Eura7 Łukasz Wołek, na przykład: ile touchpointów z marką powinien doświadczać konsument, aby została zapamiętana, i jaka wobec tego jest optymalna częstotliwość emisji reklam w internecie? Mieliśmy też okazję spojrzeć na consumer journey z innego punktu widzenia, mianowicie jak na wyidealizowane narzędzie marketingowe. Dlaczego? Ponieważ zakłada ono, że konsument będzie miał kontakt z marką we wszystkich punktach styku.
Łukasz postanowił też sprawdzić intuicję gości i zrobić mini-test reklam polegający na odgadnięciu, czego dotyczą nieoczywiste przekazy reklamowe. Po krótkiej interpretacji nastąpił czas na wnioski, które stanowią 4 filary dobrej reklamy, czyli: rzeczywisty insight, zrozumiała komunikacja, wyróżniający się konspekt oraz odpowiednia częstotliwość.
Daniela Jasińska-Kłoda oraz Maja Strzałkowska-Kominiak z Research and Grow przeniosły uczestników śniadania na płaszczyznę analityczną. Jednogłośnie stwierdziły, że badania są drogie i czasochłonne – z czego zatem korzystać? Z danych! “Choć same dane to nie wszystko, warto byłoby zrozumieć, co za tymi danymi stoi, aby stworzyć skuteczną strategię komunikacji” – wyjaśniały. Ten trop doprowadził nas do głównej idei tej edycji śniadania marketingowego Internet ASAP – strategii marki. Na podstawie kilku case studies prelegentki zwięźle przedstawiły zarówno to, co liczy się w skutecznej reklamie (a są to: odpowiednia grupa docelowa, zrozumienie, o co chodzi w takiej grupie, czyli ich idei czy zachowań, oraz konsekwentna realizacja celów), jak i sposoby i powody, dla których warto szukać prawdziwego konsumenta.
Swoje 5 minut miał również Michał Czeluśniak, Dyrektor Zarządzający w Fabryce Magika. Przedstawiał nowości wśród gadżetów, czyli produkty, które wpisują się w obecnie panujące trendy na rynku, np. butelkę z silikonu medycznego, której funkcjonalność z pewnością docenią osoby w wiecznym pośpiechu czy perfekcjoniści, ponieważ można ją przewracać na drugą stronę, a więc i wygodnie myć.
O eventach i ich funkcji w biznesie opowiadała w wyjątkowo odpowiednich okolicznościach Barbara Kozanecka z Eventory. “Relacje rozkwitają na eventach” – zaznaczała – “a siła tych relacji, emocje z nimi związane oraz zbudowane zaufanie przekładają się także na pieniądze”. Dostaliśmy również kilka cennych wskazówek odnośnie do strategii – “to materiał dla specjalisty, natomiast aby strategia rzeczywiście wyznaczała kierunek działania firmy, musi mieć jakiś abstrakt, który jest dystrybuowany do każdego w firmie. Każdy pracownik to reprezentant firmy, więc to niedopuszczalne, aby nie wiedział zupełnie nic o wdrażanej strategii”.
Wszystkie prelekcje podsumował panel dyskusyjny, który poprowadził Jacek Szlak, redaktor naczelny Marketingu przy kawie. Panelistami natomiast byli: Piotr Golczyk, autor książki “Jak zbudować efektywny dział marketingu?”, Daniela Jasińska-Kłoda, Maja Strzałkowska-Kominiak z Research and Grow oraz Wojciech Koczorowski, założycielem i managerem Loteria.org.pl. Myślą przewodnią dyskusji było pytanie: Czy marka może dzisiaj funkcjonować bez strategii?
“Kluczem w strategii jest to, że musimy założyć ciągłą zmianę i dopasowywania się. Być może stałe elementy istnieją, ale trzeba uważać na to, czego potrzebuje konsument. Agencje są w tym momencie podmiotami, które pomagają reagować na nowości, tendencje, również kryzysy” – mówił Wojciech Koczorowski.
Jak rozstrzygnąć, które wskaźniki KPI są ważniejsze przy planowaniu strategii, jakie są prawdziwe zadania agencji reklamowej, a także o realiach planowania strategii mogliśmy posłuchać w końcowej części naszego spotkania. Do panelu włączyła się publiczność, dzięki czemu dyskusja podsumowująca była niezwykle żywiołowa i merytoryczna.
Dziękujemy za zainteresowanie, za przybycie i udział wszystkim gościom oraz prelegentom. Mamy nadzieję, że forma spotkania – śniadanie marketingowe – przypadła Państwu do gustu, a dostarczona wiedza okaże się przydatna. Do zobaczenia wkrótce!
fot. Paweł Moś