X

Cele marek w social media a oczekiwania wobec nich

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska przy współpracy z ARBO Interactive, Grupą IQS, OPI, SWPS i WP.pl opublikował ostatnio wyniki badania „A Ty komu ufasz?”, poświęconego zaufaniu i oczekiwaniom wobec marek w mediach społecznościowych. Co z punktu widzenia strategii działań marketingowych i budowy wizerunku w Internecie oznaczają deklarowane przez internautów oczekiwania wobec marek?

Obecność w mediach społecznościowych powoli staje się normą także w Polsce oraz wśród rodzimych brandów i firm. Social media świetnie nadają się do budowy zaangażowania w komunikację z marką i długofalowego kształtowania jej wizerunku. Dotyczy to przede wszystkim sektora dóbr szybko zbywalnych, branży rozrywkowej i medialnej, modowej, telekomunikacyjnej, IT itp. Jednocześnie, wspomniane badanie pokazuje, że internauci coraz mniej ufają treściom reklamowym marek w social media, choć je lubią i śledzą oraz wchodzą z nimi chętnie w interakcje. Jest to bardzo ważna informacja z punktu widzenia tych podmiotów, którym zależy na strategicznej i przemyślanej komunikacji ze swoją grupą docelową, a nie tylko na coraz większej liczbie sympatyków, nastawionych jedynie na kolekcjonowanie nagród i masowe uczestnictwo w konkursach. Wraz z upływem czasu zmieniają się także oczekiwania konsumentów i ich nastawienie do rozmaitych marketingowych, promocyjnych i sprzedażowych treści, z którymi codziennie stykają się w serwisach społecznościowych. Co zatem marki powinny wziąć pod uwagę w kwestii swojej skutecznej obecności w tego typu kanałach?

Internauci są coraz bardziej wymagający jak chodzi o działania i kierowaną do nich przez firmy i marki w social media komunikację. Badanie „A Ty komu ufasz?” pokazuje wyraźnie, że treści rozrywkowe, śmieszne zdjęcia i teksty to dzisiaj za mało by na dłużej przyciągnąć uwagę użytkownika. Ludzie szukają w social media nie tylko zabawy i rozrywki, ale także wartościowego contentu i treści produktowych. Słowem – by marka skupiła na sobie uwagę na dłużej, musi się więcej nagimnastykować i zaoferować coś co rzeczywiście będzie dla jej sympatyków istotne, interesujące lub przydatne.

Z przeprowadzonego przez IAB badania wynika, że jako konsumenci i użytkownicy mediów społecznościowych lubimy być zaskakiwani, ale warto, by marki robiły to w inteligentny, niestandardowy sposób. Ponadto, skuteczniejsza niż rozmowa ze wszystkimi naraz może być komunikacja sprofilowana i ściśle dopasowana do potrzeb konkretnej grupy docelowej. Środki i narzędzia marketingowe, a nawet czas i intensywność działań należy dostosować do specyfiki i stylu obecności w mediach społecznościowych, który prezentują odbiorcy danego brandu i jego potencjalni klienci.

Zróżnicowana, atrakcyjna komunikacja połączona z umiejętnie wyważonymi proporcjami między działaniami o charakterze informacyjnym i prosprzedażowym a wchodzeniem z sympatykami marki w bliski kontakt i relację opartą na zaangażowaniu i wzajemnym wsłuchiwaniu się w oczekiwania i potrzeby drugiej strony – to klucz do skutecznej obecności marki w social media. Ponadto, należy pamiętać, że wiarygodność i wizerunek marki trzeba budować systematycznie, a na efekty trochę poczekać. Liczy się w tym kontekście szczerość, otwartość i uczciwość. Tym, co może pomóc markom w dotarciu do jej klientów jest także wsparcie i rekomendacje ze strony znajomych tych osób, o których atencję dany brand zabiega i na których opinii mu zależy.