Online można kupić już niemal wszystko. Za pomocą paru kliknięć zamawiamy to, czego potrzebujemy, a co fizycznie trwałoby o wiele dłużej. W gestii sprzedawcy należy zadbanie o to, aby maksymalnie ułatwić i uprzyjemnić to konsumentowi, jednocześnie mając na uwadze swoje interesy. Sklepy internetowe przeszły w ciągu ostatnich kilku lat małą rewolucję, a o tym, na jakich płaszczyznach, a także o trendach, funkcjonalnościach i tendencjach, na które marki powinny zwrócić uwagę, rozwijając swoją platformę zakupową, piszemy poniżej.
Wielokanałowość
Prowadzenie sprzedaży poprzez kilka platform jest nie tylko skuteczne, ale też bardzo proste, np. dzięki niedawno wprowadzonej możliwości bezpośredniego kupowania w aplikacji Instagram. Taką funkcjonalność posiada też Facebook oraz Pinterest. Dla użytkownika oznacza to przede wszystkim komfort i zaoszczędzony czas, natomiast dla sprzedawcy zainwestowanie w inne platformy, a zwłaszcza w social media, przełoży się na większe zyski oraz rozpoznawalność i sympatię do marki. Warto zsynchronizować wszystkie kanały, za pomocą których można kupić produkt, oraz zadbać o reklamy czy, w zależności od medium, posty sponsorowane dotyczące naszego asortymentu – takie działania pozwolą dotrzeć do większego grona odbiorców.
Treść wideo
Filmy prezentujące nasz produkt znacząco wpływają na zaufanie klienta. Sam tekst nie wystarczy, zdjęcia również przestają być dla konsumentów miarodajne, kiedy tak łatwo można je zmanipulować, natomiast wideo jest postrzegane jako wiarygodne źródło informacji, które trudniej przekłamać. Treści tego typu są w stanie przekonać do zakupu aż 64% zastanawiających się, natomiast aż 92% konsumentów uważa, że treści wizualne tego typu najsilniej oddziałują na podjęcie decyzji o zakupie danego produktu. Mowa tu o wideo marketingu w social mediach, na stronach internetowych, ale też w świecie rzeczywistym, np. na interaktywnych billboardach czy na ekranach w sklepach.
Wdrażanie chatbotów
O chatbotach mówił ostatnio nasz CEO, Łukasz Wołek, w rozmowie z Kamilem Wszołkiem w Radiu Kraków. Ponieważ nasza agencja sama posiada takiego wirtualnego asystenta i widzimy, jak wielkie korzyści przynosi jego wsparcie w firmie o profilu marketingowym, wierzymy, że przy typowej sprzedaży jego działanie jest jeszcze bardziej przydatne. Po pierwsze – odpowiednio zaprogramowany przejmie sporą część pytań zadawanych przez klientów, które są powtarzalne, a zautomatyzowana odpowiedź znacznie przyspieszy też reakcję na takie zapytania. Po drugie – jest też sprytnym narzędziem marketingowym, które ma dostęp do bazy naszych klientów lub osób, które nawiązały z nami interakcję. Po trzecie – daje konsumentowi poczucie, że w razie problemów ktoś czuwa i najprawdopodobniej dostanie odpowiedź od razu. To o wiele bardziej swobodna, przystępna i obiecująca forma kontaktu klienta z firmą, niż pisanie maila czy telefonowanie, co jest bardziej oficjalne.
Wprowadzenie wyszukiwania głosowego
W dobie Siri czy Google Asystenta trzeba mieć na uwadze, że rzeczywiście wyszukiwanie głosowe robi się coraz bardziej popularne i warto wziąć pod uwagę tę tendencję. Wobec tego należy zoptymalizować swoją stronę i wszystkie treści tak, aby odpowiadały na pytania użytkownika również w takiej formie. W zależności od tego, w ilu wersjach językowych dostępna jest nasza strona, trzeba zadbać o to, by zawsze znalazły się na niej odpowiedzi na pytania typu: gdzie znajdę?, kiedy otwarte?, ile kosztuje?, jakie są rozmiary? i tym podobne.
Szybkie płatności i ekspresowe dostawy
Sklepu internetowego, w którym nie ma możliwości zapłaty szybkim przelewem czy blikiem, trzeba już szukać ze świecą, niemniej wciąż się takie zdarzają i wywołują niemałe zdziwienie. Niestety strona oferująca wyłącznie taką opcję płatności wydaje się przestarzała, ponadto wpływa to też na cały proces dostawy produktu. Trzeba bowiem czekać, aż przelew się zaksięguje, aby sprzedawca wysłał towar, co w konsekwencji przekreśla szanse na dostawę w 1–2 dni robocze, co obecnie jest przecież normą.
Umożliwienie klientowi odbioru paczki w wybranym przez siebie punkcie to bardzo dobre posunięcie. Podskoczenie do najbliższego paczkomatu czy kiosku RUCHu, w którym czeka na nas przesyłka, jest o wiele wygodniejsze niż umawianie się z kurierem czy, w najgorszym wypadku, wyprawa na pocztę z awizo. To ułatwienie również dla drugiej strony, czyli dostawcy, który ma możliwość pozostawienia wielu paczek w jednym miejscu, a nie rozwożenie każdej osobno. Obecnie możliwość wyboru tego typu dostawy to standard, do którego sklepy internetowe w większości się dostosowały, a jeśli jeszcze tego nie zrobiły, to w meczu z konkurencją strzeliły właśnie decydującą bramkę – niestety samobójczą.
Personalizowanie produktów
Na podstawie danych, które klient zostawia na stronie, można budować solidne działania marketingowe, które ten doceni. Pośród przytłaczającej liczby reklam zobaczenie takiej, która jest skierowana specjalnie dla nas – czy to poprzez nasze imię, czy pokazywanie tego, czego aktualnie potrzebujemy lub co nam się podoba – spowoduje, że co najmniej na dłużej zawiesimy na niej oko. Dbanie o klienta poprzez pokazywanie, że znamy jego potrzeby i jesteśmy w stanie je spełnić, zawsze będzie działało na korzyść marki. Nawet jeżeli nie przełoży się na finanse, to umocni postrzeganie marki jako zainteresowanej potencjalnym konsumentem, solidnej i wartej uwagi.
Responsywność stron
Na koniec techniczna oczywistość, która dla niektórych wciąż jednak nią nie jest. Przedsiębiorstwa zauważają, że większość ruchu internetowego jest mobilna i odbywa się poprzez smartfony, a zatem dostosowują do nich swoje witryny. Nikt nie będzie próbował znaleźć czegoś na stronie niedopasowanej do telefonu, nie będzie powiększał elementów i gimnastykował się, aby kliknąć daną kategorię, a raczej wyłączy tę stronę i poszuka innej z podobnym asortymentem. O tym, co decyduje o atrakcyjności oraz poprawności wykonania strony www, przeczytasz w naszym innym artykule na ten temat. Responsywność sklepu internetowego to więc funkcjonalność obowiązkowa, aby dobrze się z niego korzystało i aby przynosił planowane efekty.