Chciałbym tym artykułem przedstawić Państwu pokrótce możliwości, jakie oferuje Facebook w zakresie reklamy. W pierwszej kolejności nakreślę udział facebookowiczów w populacji, następnie przytoczę przykłady dotarcia do określonej grupy docelowej, a na koniec zaprezentuję najpopularniejsze i najciekawsze formy reklamowe.
Statystyki
Według raportu GUS populacja w Polsce to 38,5 mln osób. Jeśli odejmiemy od tej liczby dzieci do 14. roku życia, liczba ta wyniesie 32,75 mln. Natomiast liczba osób w wieku produkcyjnym to 24,25 mln osób.
Aktywni użytkownicy Internetu w Polsce to 25,7 mln osób. 13 mln z nich posiada konto w mediach społecznościowych. Jest to zatem 34% populacji.
W tym miejscu warto jednak przywołać liczbę, którą dzisiaj (23.11.2015) Facebook podaje, jako potencjalną grupę odbiorców w Polsce, a jest to 14 mln osób.
Kolejne strony raportu odkrywają coraz więcej ciekawych danych. Np. slajd z rankingiem najaktywniejszych platform, gdzie prym wiedzie oczywiście Facebook.
Na pytanie „czy” albo „w jakim wymiarze” Internet powinien być Państwa kanałem promocyjnym może pomóc kolejny slajd przedstawiający czas spędzany przez nas w Internecie. Okazuje się, że media społecznościowe kradną nam ponad 2h każdej doby.
Grupa docelowa
Niewątpliwie Facebook bardzo dokładnie pozwala skierować reklamy do wybranej grupy docelowej. Możemy określić podstawowe dane takie, jak:
- Płeć,
- Wiek,
- Lokalizacja,
- Język.
Czym byłby Facebook, gdybyśmy mogli tylko w ten sposób kierować nasze treści do potencjalnych klientów? Nie ma sensu odpowiadać sobie na to pytanie, bo możemy reklamy kierować także ze względu na:
- Dane demograficzne (wykształcenie, wydarzenia z życia takie jak np. ślub, stan rodzinny, związek, praca itp.),
- Zainteresowania (cała gama przeróżnych- czasem nawet bardzo dziwnych :)- zainteresowań),
- Zachowania (np. osoby w podróży albo użytkownicy urządzeń mobilnych).
Świeżą, jeszcze cieplutką – niczym poranne bułeczki – funkcjonalnością jest możliwość stosowania dwóch kluczowych operacji na zbiorach. Ta szalenie ciekawa i użyteczna funkcjonalność pozwala zawężać grupę stosując koniunkcję (wspólna część zbioru A i B) lub różnicę (od grupy A odejmujemy osoby zaliczające się do grupy B).
Przykład? Weźmy ten z życia. Jednym z naszych klientów jest producent mięs i wędlin. Przed wprowadzeniem możliwości zaawansowanych operacji na grupach spotykaliśmy się z sytuacją, kiedy sponsorowana treść trafiała do wegetarian. W tym momencie treści możemy kierować do osób o szeroko rozumianych zainteresowaniach kulinarnych, które równocześnie NIE są wegetarianami.
Wymienione powyżej sposoby docierania to tylko część możliwości, jakie możemy zastosować, aby z sukcesem dotrzeć do grupy docelowej danej marki. Ich nietypowe kombinacje oraz odpowiedni dobór pozostałych elementów to przepis na udaną kampanię.
Formaty reklamowe
Facebook umożliwia tworzenie reklam ukierunkowanych na realizację jednego z kilkunastu proponowanych celów. Każdy z nich jest w inny sposób realizowany. Poniżej zaprezentowana została lista celów dostępnych na dzień dzisiejszy.
Najpopularniejszymi formami reklam są posty sponsorowane. Warto dodać, że możliwe jest publikowanie dark postów, czyli wpisów, które nie są widoczne na profilu, ale są jedynie reklamą wyświetlaną w wybranej grupie docelowej. Funkcjonalność tę można wykorzystać np. wtedy, gdy w jednym z wielu miast mamy promocję i nie chcemy wprowadzić w błąd fanów z innych miast.
Kolejnym często wykorzystywanym celem jest kierowanie użytkowników Facebooka do własnej strony www. Tutaj formy reklamy mogą być bardzo różne: reklama na tablicy, reklama w prawej kolumnie, reklama „karuzela” (przykład poniżej).
Temat formatów reklamowych jest jak rzeka – można by ten artykuł wydłużyć nawet kilkukrotnie, dlatego pozostańmy przy formach przedstawionych powyżej. Jeśli myślą Państwo o kampanii promocyjnej na Facebooku, zachęcamy do kontaktu! Chętnie przygotujemy ofertę, przedstawimy propozycje reklam i odpowiemy na wszelkie wątpliwości.
Źródła:
http://wearesocial.net/blog/2015/01/digital-social-mobile-worldwide-2015/
http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/powierzchnia-i-ludnosc-w-przekroju-terytorialnym-w-2015-r-,7,12.html