Cześć! Przed Wami kolejny odcinek sezonu Social Media!
Rozmawiam tym razem z Karolem Styrczem. Specjalistą od reklamy, między innymi Facebook Ads i Google Ads, w Abanana Advertising.
Temat odcinka to CPC – Cost Per Click. Jest to współczynnik efektywności reklamy. Koszt za kliknięcie. Dzięki niemu możemy sprawdzić, jak efektywna jest reklama. Jest to również model płatności. Tworząc kampanię reklamową, możemy rozliczać się w modelu CPM, jak również PPC. CPM to koszt tysiąca wyświetleń. PPC – Pay Per Click, to płatność za kliknięcia.
W tych modelach wyświetlać można między innymi reklamy display – reklamy graficzne. Są to zwykłe banery na stronach, w mailach, w aplikacjach. To te reklamy, które mogą czasem irytować, wyskakiwać znienacka. Model rozliczeń PPC oferuje większość popularnych mediów, YouTube, Google, a także Instagram i Messenger – opierają się one na tej samej platformie, w której promujemy posty na Facebooku.
Na Facebooku jednymi z najczęściej klikalnych reklam są tzw. link ads. Są to reklamy, w których można umieścić link pod obrazkiem z przyciskiem CTA (przerażeni ilością skrótów? Spokojnie, w tym odcinku wszystkie wyjaśniamy!), ale jeszcze lepsze wyniki osiągają reklamy typu karuzelowego. W przypadku Google rządzą reklamy display zbliżone do kwadratu, na przykład w rozmiarze 300×250 px. Także na FB kwadratowe grafiki lepiej się sprawdzają niż prostokątne poziome.
Wyjaśniamy też jak efektywniej dotrzeć do konsumentów i od czego zależy, ile będziemy płacić za jedno kliknięcie. W tym wszystkim duże znaczenie ma kreacja – musi być precyzyjnie dostosowana do grupy docelowej. Z tym wiąże się wskaźnik trafności. Przedstawia on to, jak grupa odbiorców reaguje na reklamę. Kolejnym istotnym czynnikiem jest umiejscowienie reklamy i jej cel, ale są też specyficzne grupy docelowe, do których możemy dotrzeć taniej albo drożej i różnią się one nie tylko na poziomie profesji i zainteresowań, ale także całych narodowości!
A co z LinkedInem? Okazuje się, że kiedy prowadzimy kampanie na LinkedInie, osiągamy bardzo wysoki współczynnik CTR. Jest to procentowy udział kliknięć w ilości wyświetleń. Ten współczynnik wykorzystuje się chociażby w mailingach. Na LinkedIn, przykładowo, wynosić może 3%, przy 1% na Facebooku w przypadku bardzo podobnych kreacji, ale jednocześnie reklama na LinkedInie jest droższa. Z drugiej strony znowu, przewagą LinkedIna jest to, że kierując reklamy do biznesu i do osób zajmujących konkretne stanowiska, w konkretnej branży, możemy dużo precyzyjniej targetować reklamę.
Na koniec, ile kosztuje kliknięcie na Instagramie? Zazwyczaj jest droższe niż na portalu Zuckerberga. W opisywanej przez nas, jako przykład, kampanii związanej z odżywkami dla sportowców, na Instagramie jeden klik kosztował 1,68 zł, na Facebooku był nieco tańszy, kosztował około 1 zł. Różnica 68%. Wynika to prawdopodobnie z faktu, że Instagram jest mniej przystosowany do reklam związanych z kliknięciem.
Jeżeli chcecie poznać więcej ciekawostek i realnych przykładów prosto ze świata reklamy płatnej, wysłuchajcie podcastu. Serdecznie zapraszam!
Z tego odcinka dowiecie się:
- Co to jest CPC?
- Co pozwala zmierzyć współczynnik CPC?
- Co to jest PPC?
- Co to jest CPM?
- Jak potocznie nazywane są reklamy graficzne?
- Które media oferują model rozliczeń PPC?
- Jakiego typu formaty reklamowe najlepiej się klikają?
- Jakie reklamy są najczęściej klikane na Facebooku?
- Czym jest przycisk CTA?
- Na czym polegają reklamy typu karuzelowego na Facebooku?
- Jakie reklamy są najskuteczniejsze w przypadku Google?
- Jakie modele płatności są dostępne na Facebooku?
- Co zrobić, by efektywniej dotrzeć do konsumentów reklamą w mediach społecznościowych?
- Czy osoba, która raz zobaczy przekaz, zapamięta go?
- Od czego zależy, ile będziemy płacić za jedno kliknięcie?
- Jakie znaczenie ma kreacja?
- Czym jest wskaźnik trafności?
- Na co wpływa umiejscowienie reklamy?
- Czy są grupy docelowe, do których możemy trafić taniej albo drożej?
- Jak się mają koszty kliknięć w Polsce do innych krajów?
- Jak wygląda CPC na LinkedIn?
- Co wskazuje współczynnik CTR?
- Ile kosztuje kliknięcie na Instagramie?
Dołącz do grupy networkingowej podcastu Marketing ludzkim głosem:
https://www.facebook.com/groups/MarketingLudzkimGlosem/