Cześć, zapraszam na kolejny odcinek specjalny podcastu Marketing Ludzkim Głosem! Mój rozmówca nazywa się Michał Wojas i pełni stanowisko E-commerce Managera w – jak pewnie już się domyśliliście – polskiej firmie obuwniczej Wojas.
Co to jest e-commerce chyba większość już wie. Jeśli chodzi o sklep internetowy Wojasa, to istnieje już ponad 10 lat, choć początki jego działania w tych zamierzchłych czasach były trudne. Nie dość, że technologia e-commerce nie była jeszcze wówczas na wysokim poziomie, to długo zajęło przekonanie konsumentów, że buty również warto kupować przez internet. Zupełnie inaczej sprawa ma się teraz, kiedy e-commerce to odrębna branża, która szybko się rozwija i generuje całkiem odmienne i potrzeby, i zyski.
Bohaterem dzisiejszego odcinka jest CPS – cost per sale – czyli model rozliczania się w e-commerce “za wynik”, na przykład za osiągnięcie umówionego procentu zysku, danej konwersji itd. Wokół tego pojęcia krąży wiele innych, które również omawiamy – CPS, CPL, CPA, RTB, ROPO, DMP, web-pushe, sieć afiliacyjna czy remarketing.
Michał opowiada o szeroko pojętej pracy E-commerce Managera. Usłyszycie więc o przeszkodach, jakie można napotkać, rozwijając sklep internetowy; co nieco o tworzeniu biznes planu i przyjmowaniu realistycznych założeń, a także o takich działaniach marketingowych, które w przypadku marki Wojas nie sprawdziły się w ogóle, czyli na przykład wykupienie powierzchni reklamowych na stałe. Mój gość zdradza też, że jednym z jego ulubionych narzędzi jest facebookowski Pixel, za pomocą którego można tworzyć look alike’i, czyli grupy docelowe użytkowników o podobnych cechach do naszych klientów.
Poświęcamy też kilka minut dyskusji o influencerach, o ich wiarygodności i o tym, czy efekty współpracy z nimi da się w ogóle zmierzyć, czy są to działania stricte wizerunkowe? Pozostając jeszcze w temacie e-handlu, Michał podaje kilka przykładów ich własnych błędów, na których wy, przyszli przedsiębiorcy i właściciele sklepów internetowych, nauczycie się czegoś ważnego!
W odcinku usłyszycie jeszcze m.in. garść praktycznych rad branżowych oraz kilka słów o naszych przewidywaniach dotyczących kierunku, w którym będzie rozwijał się e-commerce, a co wbrew pozorom… nie dotyczy internetu! Gorąco zachęcam do słuchania!
Z tego odcinka dowiecie się:
- Co to jest e-commerce?
- Co to jest CPS?
- Co to jest sieć afiliacyjna?
- Co oznaczają skróty CPL, CPA i CPM?
- Jaki model sprzedażowy ma Wojas?
- Ile czasu może oszczędzić automatyzacja systemu?
- Co to są rozwiązania open source’owe?
- Jakie działania marketingowe nie sprawdziły się w przypadku Wojasa?
- Co to jest RTB?
- Co to jest DMP?
- Jakie są „sztuczki marketingowe” warte zastosowania w e-commerce?
- Co to są look alike’i?
- W jakie medium Michał zainwestowałby swoje ostatnie pieniądze?
- Jak mierzyć efekty współpracy z influencerami?
- Czy influencerzy nadal są wiarygodni?
- Jakich błędów należy się wystrzegać podczas uruchamiania e-commerce?
- Co nieoczywistego trzeba wziąć pod uwagę, planując otwarcie sklepu online?
- W jaki sposób zrobić biznes plan i jakie przyjąć założenia?
- Co oznacza pojęcie „omnichannel”?
- Co to jest ROPO?
- Jakie jest największe zagrożenie dla sklepu internetowego Wojas?
- Jak dobrze wykorzystywać remarketing w e-commerce?
- Na czym polega opuszczony koszyk?
- Co to są web-pushe?
- Konwersja jakich klientów jest najbardziej opłacalna?
- W jaką stronę będzie rozwijał się e-commerce?
- Jakie obowiązki posiada E-commerce Manager?
- W jakich branżach możliwa jest dostawa same day?
Dołącz do grupy networkingowej podcastu Marketing ludzkim głosem: