To, jak ludzie postrzegają markę, jest kluczowe w budowaniu wizerunku. Paradoksalnie to ten czynnik nadaje rytm wszystkim innym działaniom, a kształtuje go nie firma, a społeczeństwo poprzez swoje doświadczenia i dzielenie się nimi. Przedsiębiorstwa mogą jedynie obserwować poziom, na jakim utrzymuje się opinia o nich, i liczyć na to, że będzie pozytywna. Jakie są sposoby na monitorowanie postrzegania marki, kiedy jest się po drugiej stronie?
Pozytywne wrażenie na kliencie oznacza, że najprawdopodobniej wybierze twoją markę i poleci ją dalej, a odrzuci produkt konkurencji – ma więc wielki wpływ na wyniki finansowe firmy. Przez takie rozumowanie wiele przedsiębiorstw próbuje nawiązywać kontakt z nabywcami i pomagać im rozwiązywać wszelkie problemy, wierząc, że zdobędą ich przychylność i to przyczyni się do bardziej pozytywnego odbioru marki.
Rozeznanie na temat swojej firmy warto zacząć od uważnego słuchania i obserwowania, zwłaszcza online. Ten sektor wciąż się rozrasta i poszukiwanie informacji, które szczególnie nas interesują, może być trudne, ale istnieje kilka narzędzi i metod, które to usprawniają.
- Usługa Google Alerts – po utworzeniu konta i ustanowieniu odpowiednich słów kluczowych, które chcielibyśmy na bieżąco kontrolować – np. nazwa firmy lub powiązane z oferowaną usługą czy produktem – aplikacja wyśle nam komunikat e-mailem, że dana fraza pojawiła się gdzieś w internecie.
- Unamo – to narzędzie działa na podobnej zasadzie co Google Alerts, ale jest bardziej zaawansowane. Oprócz podstawowych funkcji pomaga np. w zidentyfikowaniu wydźwięku emocjonalnego opinii zamieszczonej w social mediach. Oferuje pomoc w analizie naszej grupy docelowej i tego, gdzie docieramy ze swoją treścią, a intuicyjny interfejs czyni przeglądanie danych niezwykle łatwym. Używając Unamo można kontrolować również działania konkurencji i ogólne trendy rynkowe w naszej branży.
Powyższe narzędzia są punktem wyjścia do podejmowania działań w celu badania percepcji naszej marki w społeczeństwie. Mechanizujemy proces monitorowania sieci i klientów, a owe akcesoria znacznie ułatwią nam “trzymanie ręki na pulsie”, czyli na przykład:
Najlepiej nie wybierać tylko jednej techniki, a próbować zastosować je wszystkie, bo gwarantują informacje zebrane z wielu źródeł i formułowane w przeróżnych kontekstach. Inaczej może brzmieć opinia wyrażona w oficjalny sposób na Facebooku, a inaczej na nieformalnym forum internetowym. Wszystkie są jednak ważne tak samo, bo są autentycznymi słowami naszych klientów, którzy wpływają na nasz wizerunek jak nikt inny – nawet my sami.