Abanana, Ciekawostki branżowe, Public Relations, Top 5

Czy branżę Public Relations czeka w 2019 gruntowna przemiana?

Czas w marketingu i PR ucieka jak chyba w żadnej branży. Tempo działań narzucone zostaje przez sferę IT, z której osiągnięć obficie korzystamy. Stracone szanse nigdy nie wrócą, a porażki mogą być tak bolesne, że zapamiętamy je na długie lata. Czy da się przed nimi uchronić? Oczywiście, że nie, bo świat jest zbyt dynamiczny, a komunikacja w dużym stopniu nieprzewidywalna. Można je natomiast ograniczyć.

Były dziennikarz Inc. Magazine oraz Forbes, a także założyciel Influence & Co.John Hall wymienia 7 trendów PR-owych, które będą kluczowe w 2019 roku. Są to:

  1. Kontynuacja dostosowania do content marketingu.
  2. Budowanie marki wokół liderów zarządzających firmami.
  3. Wzrost odpowiedzialności za działania prowadzone dla klientów.
  4. Wydajne treści.
  5. Wzrost roli wiadomości, które nie zawierają linków.
  6. Integracja narzędzi i technologii w działaniach PR-owych.
  7. Utrata zaufania do mediów.

Hall oczywiście przyznaje, że niezmienne pozostają kluczowe zadania każdego PR-owca: budowanie zaufania w relacjach z klientami, z dziennikarzami, z publicznością. To wciąż sól tej branży. Zmieniają się za to zasady gry.

José Manuel Velasco zarządzający Global Alliance for Public Relations and Communication Management wymienia aż 10 punktów:

  1. Presja na bycie jeszcze bardziej transparentnym.
  2. Poszukiwanie autentyczności.
  3. Rosnące znaczenie celu korporacyjnego.
  4. Nastawienie na dobre i wartościowe historie, eksponujące CSR.
  5. Boom na microvideo.
  6. Wielokanałowość.
  7. Współtworzenie treści.
  8. Wzrost czynnika rozrywkowego.
  9. Współpraca i komunikacja pomiędzy działami.
  10. Mierzalność działań komunikacyjnych.

Velasco wymienia te punkty w oparciu o analizy i obserwacje z pięciu kontynentów, sam uczestniczył w roli przewodniczącego Global Alliance for Public Relations i Communication Management w konferencjach PR-owych w Portugalii, Norwegii, Hiszpanii, Argentynie, na Filipinach, w Indonezji i Chinach.

Nie ukrywa, że branża PR-owa boryka się z problemami. Co ma na myśli? “Potrzeba wzmocnienia ram etycznych zawodu, dotkniętych zjawiskami tak rozpowszechnionymi jak fałszywe wiadomości, post-prawdy, fakty alternatywne (niefortunna ekspresja Kellyanne Conway, doradcy prezydenta Donalda Trumpa) i pewne niemoralne zachowania” – twierdzi.

Każdy z nas zdaje sobie z tego sprawę, ale branża PR-owa podejmuje dodatkowe kwestie, które do tej pory nie były aż tak widoczne.

“Innym wspólnym problemem jest wpływ cyfryzacji na sektor Public Relations i jego otoczenie. Proces ten jest wykorzystywany przez marketing do odzyskiwania przestrzeni w dziedzinie komunikacji, w ogniu poszukiwań natychmiastowych wyników i większego doświadczenia z liczbami. Znajdujemy się w świecie leadów bliższych marketingowi niż strategii komunikacyjnej” – kończy z widocznym żalem José Manuel Velasco.

Zapraszam Cię na podcast specjalistów z Grupy Eura7!

Razem z zespołem pomagamy firmom rosnąć. Ten cel osiągamy dzięki odpowiedniej strategii, nowoczesnym narzędziom i skutecznym działaniom marketingowym. Uwielbiamy łączyć nowe technologie, marketing i sztukę. Podobnie jak wyjątkowi goście, którzy w naszym podcaście dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniem i pomysłami!

Zobacz odcinki
Nowa twarz w Abanana. Trafiłem tu z Ekstraklasy S.A., gdzie pracowałem na stanowisku managera ds. komunikacji. Poprzednio kierowałem biurem prasowym i odpowiadałem za politykę informacyjną Wisły Kraków. W klubie pracowałem od 2006 roku. Od lutego 2014 roku do lipca 2015 pełniłem funkcję rzecznika prasowego Białej Gwiazdy.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Webinar lojalnościowy
x