Internetowe media społecznościowe stały się z jednej strony fenomenem współczesnej kultury, z drugiej zaś wykreowały zupełnie nowe możliwości komunikacji marketingowej. Wywołało to spore zainteresowanie ze strony marketerów, którzy masowo zaczęli wykorzystywać social media w promocji produktów i marek. Efekty tych działań różnią się znacznie od siebie. Raport firmy Alterian „How Engaged is Your Brand?” wykazał, że część marketerów nie zwraca na to jednak uwagi. Czy mają do tego uzasadnione powody?
źródło: Flickr.com
Kogo to nie obchodzi?
Social media w marketingu to ciągle dość nowe zjawisko, co rodzi konieczność wypracowania odpowiednich model, pozwalających na podejmowanie skutecznych działań za ich pośrednictwem. Jak wykazuje raport „How Engaged is Your Brand?”, opublikowany przez firmę Alterian, 28.78% światowych marketerów, ma bardzo nikłe pojęcie o tym, jak postrzegana jest ich marka w social media. 38.59% respondentów wskazuje, że od czasu do czasu używa dostępnych narzędzi do sprawdzenia kondycji marki w społecznościach internetowych. Tylko 1/3 badanych wie dokładnie i na bieżąco, co się z nią dzieje.
Od jednostki do masy
Wynikać to może z faktu przyzwyczajenia marketerów do realizowania kampanii skupiających się na przekazaniu określonych komunikatów marketingowych do jak największej liczby konsumentów z grupy docelowej. Social media sprowadziły marketing internetowy na grunt indywidualny. Prowadzenie kampanii w serwisie Facebook.com, czy w innej społeczności, to tak naprawdę osobisty dialog konsumenta z marką i na odwrót. Social media to interakcja. Marketerzy zatem muszą doskonale znać w tym przypadku tożsamość marki, by w relacjach z konsumentami móc zrealizować określone cele biznesowe. To zaś rodzi konieczność przeformułowania wielu stereotypów na temat planowania i realizacji działań marketingowych.
Strategia, czy improwizacja?
Według badania Alterian zaledwie 23% marek prowadzi komunikację w social media, opartą o realizację długofalowej strategii. Reszta zaś podejmuje periodyczne działania, bądź skupia się tylko na informowaniu rynku o wydarzeniach związanych z życiem marki lub firmy. Wspomniane 23% marek realizujących długofalowe strategie komunikacji w social media, pokazuje jednak innym, że ten właśnie kierunek jest właściwy.
Social media, czyli rezultaty
3/4 marketerów biorących udział w badaniu „How Engaged is Your Brand?” twierdzi, że w nadchodzącym roku zwiększy budżety inwestowane w komunikację w mediach społecznościowych. Większe pieniądze to z jednej strony lepsze inwestycje, bądź większe wydatki z drugiej. Z punktu widzenia marketerów jest to podstawowy dylemat. Traktowanie działań social media jako wydatków wliczonych w koszty z racji podążania za modą, jest obecnie podstawowym błędem, jaki popełnia wiele marek i firm. W biznesie liczą się głównie zyski, jeśli ich przed dłuższy czas nie ma, to zwykle następuje zaniechanie danego działania. Być może więc brak zainteresowania części marketerów tym, co dzieje się z ich marką w mediach społecznościowych, wynika z faktu, że podejmowane inicjatywy w tym zakresie nic tak naprawdę dla brandu nie zmieniły.
Kłaniają się tutaj kompetencje agencji interaktywnych. Marketerzy będą chcieli regularnie inwestować w social media oraz interesować się ich możliwościami, jeśli teorie na temat ich skuteczności sprawdzą się w konkretnych przypadkach. To podstawa, więc jak mówi jedna z gwiazd polskiego Internetu – „trzeba pompować”.