Search Engine Marketing (SEM) to jeden z kluczowych aspektów promocji online, który obejmuje takie działania jak płatne reklamy w wyszukiwarkach, optymalizacja pod kątem wyników organicznych oraz analiza i zarządzanie ruchem na stronie internetowej. Dotychczas SEM był kojarzony z dużymi budżetami marketingowymi, głównie ze względu na popularność gigantów takich jak Google AdWords czy Facebook Ads. Jednak czy SEM może być również skuteczny dla małych firm oraz lokalnych biznesów?
W dzisiejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie i przyjrzeć się temu, jak SEM może być wykorzystany zarówno przez małe, jak i duże firmy. Bohaterami wpisu będzie zarówno globalny koncern, jak i lokalny przedsiębiorca, starający się dotrzeć do swojej docelowej grupy klientów w sieci.
Charakterystyka SEM w małych i dużych firmach
Pierwszym istotnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę przy analizie SEM w małych i dużych firmach, jest cel działalności marketingowej. W przypadku dużych korporacji nacisk kładzie się głównie na zwiększenie zasięgu i rozpoznawalności marki, prowadzenie działań na szeroką skalę oraz budowanie relacji z klientami. W małych zaś przedsiębiorstwach, cele być może nie są tak ambitne, jednak nie brakuje im również swojego rodzaju wyjątkowości. Dla małych firm najważniejsze jest dotarcie do lokalnej społeczności, zdobycie lojalności miejscowych klientów oraz szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby rynku.
Korzyści płynące z SEM dla różnych przedsiębiorców
Jednym z atutów SEM jest jego elastyczność i możliwość dopasowania do różnych biznesów. Niezależnie od wielkości firmy, SEM pozwala na zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania, przyciągnięcie uzasadnionego ruchu na stronę internetową oraz wygenerowanie konwersji. Dlatego zarówno małe, jak i duże przedsiębiorstwa mogą czerpać korzyści z takich działań. Małe firmy mogą skorzystać z lokalnych kampanii, dzięki którym będą mogły skutecznie dotrzeć do swoich potencjalnych klientów w okolicy, a korporacje zyskują globalne pokrycie.
Mit o nieosiągalności SEM dla małych biznesów
Wielu przedsiębiorców wciąż uważa, że SEM to domena tylko dla tych z dużymi portfelami, co może prowadzić do zniechęcenia szczególnie dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z biznesem. Istotą SEM jednak nie jest przekroczenie płaszczyzny wydatków, a efektywność i efektywność podejmowanych działań. Dzięki systemom licytacji i możliwości odpowiedniego targetowania nawet z niewielkim budżetem można osiągnąć dobry wynik oraz właściwy zwrot z inwestycji.
Podsumowanie
SEM może okazać się transfuzją dopasowania dla przedsiębiorstw na różnych etapach rozwoju i o różnych zasobach. Dla małych firm – promocja na lokalną skalę może pozwolić sięgnąć grupy potencjalnych klientów, które są potrzebne w celu zwiększenia zysków, natomiast dla dużych korporacji – pozycjonowanie się w międzynarodowych wynikach wyszukiwania przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności marki oraz zdobywania nowych rynków. Częstym błędem jest jednak porównywanie SEM wyłącznie z pozycjonowaniem organicznym czy kampaniami reklamowymi, które mogą być dla każdej firmy inwestycją o różnym poziomie efektywności. SEM to nie tylko te działania, ale też analityka, konwersja oraz kreacja wartości marketingowej, dlatego warto nauczyć się korzystać z tego narzędzia i spojrzeć na nie przez pryzmat możliwości, jakie można wykorzystać niezależnie od wielkości swojej firmy.