Na polskim rynku internetowym funkcjonują firmy oferujące strony WWW za 0 zł, mające służyć realizacji różnorodnych celów – również biznesowych. Dlaczego więc takich rozwiązań na próżno szukać w agencjach interaktywnych? Czy serwis internetowy przygotowany przez agencję jest tym samym, co strona WWW za 0 zł?
W Internecie bez grosza przy duszy
Model biznesowy jest prosty. Zaczyna się od kilku zdań na temat marketingu internetowego skierowanych do nieświadomego klienta. Wnioski sprowadzają się do stwierdzenia – marketing w Internecie to tak naprawdę strona WWW. Trzeba więc ją mieć.
W ciągu kilku minut Twoja firma może mieć własną stronę internetową. Wystarczy wybrać projekt spośród setek prezentowanych. No to sru!
Marketing internetowy w 5 minut
Na stronie możesz dodać informacje o swojej firmie. Najlepiej skopiuj je z jakiegoś dokumentu. Nikt przecież nie będzie ich czytał. Wejdzie przecież tylko na Twoją stronę i od razu do Ciebie napisze albo zadzwoni. Sam fakt, że masz stronę w Internecie na pewno zwiększy Ci sprzedaż. Jak widać, klient nie ma innego wyboru. Kupuje sobie stronę WWW. Od tej pory ma swoje miejsce w Internecie. Marketing internetowy ma załatwiony na długie, długie lata.
Lustracja agencji interaktywnych
Co się dzieje jednak, gdy klient chce oprócz strony WWW za 0 zł poznać także inne oferty? Perswazyjny charakter przekazu reklamowego, stosowany przez firmy skupione na tworzeniu stron za 0 zł, często stosuje porównania z kosztami projektów, realizowanych przez agencje interaktywne. Ciekawość klienta najpewniej spowoduje więc chęć dowiedzenia się jak tak naprawdę jest z tymi całymi agencjami. Zabawę więc czas zacząć i zdobyć adresy kilku z nich.
Q & A
W poniedziałek rano, klient wysyła pierwsze zapytania. Przepisuje w mailu specyfikację strony WWW za 0 zł. Ze strony agencji zostaje wysłany brief. Jest w nim sporo pytań dotyczących nie tylko warstwy graficznej i technicznej serwisu, lecz również założeń strategicznych i celów wdrożenia projektu. Klient myśli: „Dlaczego oni się pytają o takie rzeczy?”.
Realizując projekty dla klientów agencja interaktywna sprzedaje im swoją wiedzę, umiejętności, know-how. Sprzedaje tak naprawdę nie narzędzia, a zrealizowane za ich pomocą cele. Strony WWW za 0 zł są pozbawione możliwości działania w kluczowych obszarach funkcjonowania firmy:
- realizacji długofalowej strategii działalności firmy w takich obszarach jak: zarządzanie, sprzedaż, PR, marketing,
- optymalizacji możliwości i kanałów wymiany informacji firmy z konsumentami,
- nawiązywania interakcji i budowy bazy lojalnych klientów,
- pełnego zintegrowania z nowoczesnymi instrumentami informatyki biznesowej (np. CRM),
- brakiem wartości dodanej w postaci pominięcia całego procesu komunikacji marketingowej w Internecie, a skupieniu się wyłącznie na jego jednym elemencie.
Jakość to inwestycja
Można tak wymieniać jeszcze długo. Za każdym z tych argumentów stoją konkretne pieniądze. Przygotowanie założeń strategicznych, wymaga pracy stratega, która jak wiadomo nie jest działalnością charytatywną. Dokładanie więc kolejnych istotnych fragmentów do tej układanki, daje w rezultacie odpowiedź na pytanie, ile tak naprawdę kosztuje praca agencji interaktywnej i jakie są tego powody.
Strona WWW to nie serwis internetowy
Pominięcie kluczowych kwestii marketingowych, sprzedażowych i wizerunkowych w procesie realizacji serwisu internetowego skutkuje tym, że klient może w sumie otrzymać bezużyteczne narzędzie. Termin „strona WWW” jest tutaj jak najbardziej poprawny, gdyż występuje praktycznie wyłącznie w mowie potocznej. Można powiedzieć więc, że strona WWW to coś, co może przypominać serwis internetowy. Z pewnością jednak nim nie jest. Serwisy internetowe są jednymi z elementów łańcucha komunikacji marketingowej oraz innych typów wymiany informacji. Strony WWW za 0 zł z wiadomych przyczyn z pewnością nimi nie są.
Mieć czy zyskać?
Strona WWW za 0 zł czy serwis internetowy stworzony przez agencję za kilkadziesiąt tysięcy złotych? Odpowiedź można znaleźć między wierszami powyżej.