Cześć! Zapraszam na kolejny odcinek podcastu o produkcji filmowej, którego gościem ponownie jest Marcin Andruchów z Muchas Gracias. Dzisiejszym hasłem jest pojęcie eksplikacja.
Słowo to pochodzi z łaciny i oznacza wyjaśnienie. W kontekście produkcji wideo można je właśnie tak traktować. Eksplikacja może być tworzona przez różnych ludzi, na różnych etapach i w różnych celach. Tak też np. reżyser stworzy ją, aby pełniła rolę objaśnienia dla reszty ekipy; zawiera szczegółowy opis podejścia reżysera do danego tematu, dokładne rozwinięcie sposobu realizacji pod względem technicznym, a także budżetowym. Zazwyczaj występuje w formie dodatkowego dokumentu do kosztorysu. Czasami niewiele różni się od treatmentu, o którym rozmawialiśmy w poprzednim odcinku. W niektórych przypadkach eksplikacja jest zbędna, ponieważ już scenariusz wszystko dokładnie prezentuje lub osoby zaangażowane w produkcję z doświadczenia wiedzą, jak realizacja musi wyglądać, i niepotrzebne są im instrukcje. Eksplikacja udowadnia natomiast, że reżyser wie, jak zrobić dany spot, a także jakie muszą być zasoby techniczne, kadrowe, sprzętowe, jakich efektów należy użyć w postprodukcji i jakie inne nieoczywiste rzeczy czy usługi będą potrzebne.
Sam kosztorys jest bardzo złożoną kwestią. Istnieją dwa modele budżetowania projektu. Pierwszy to taki, w którym budżet klienta od początku jest znany – wówczas porównuje się oferty podwykonawców i przedstawia te najbardziej atrakcyjne. W przypadku drugiego modelu budżet nie jest określony – w tym przypadku porównuje się ceny poszczególnych usług i wyłania się na ich podstawie cenę ostateczną danej produkcji. Duże agencje sieciowe robią to jeszcze inaczej, mianowicie na etapie przedstawiania scenariusza podają klientowi również widełki cenowe, te z kolei ocenia producent agencyjny i na podstawie benchmarków szacuje projekt i przekazuje klientowi interesujące go informacje. Zazwyczaj kiedy klient nie ujawnia budżetu, dostaje od agencji trzy wersje scenariusza – podstawową, optimum oraz maximum – na ich podstawie klient jest w stanie stwierdzić, co ile kosztuje, i zdecydować się na taki wariant, na który go stać. Dalej odbywają się już szczegółowe negocjacje.
Na podstawie scenariusza odpowiednie osoby są w stanie zasugerować bardzo istotne zmiany, które mają ogromny wpływ na kosztorys. Mowa o scenarzyście, który często widzi to, czego nikt inny nie bierze pod uwagę. Np. w ujęciu z oświadczynami, gdzie widać moment zakładania pierścionka, niemal każdy skupi się na dłoniach, biżuterii, ewentualnie na ubraniu. Scenograf natomiast weźmie pod uwagę również tło – a jeżeli jest to przykładowo restauracja, a więc i inni goście, jedzenie i kieliszki szampana – koszty mogą wzrosnąć o kilkanaście-kilkadziesiąt tysięcy. Czemu aż tyle? Tego dowiecie się, słuchając tego odcinka, ponieważ przytaczamy szczegóły dotyczące orientacyjnych cen w produkcji filmowej, np. ile wynosi wynagrodzenie za dzień zdjęciowy dla jednego aktora.
Oprócz powyższych, w podcaście mówimy jeszcze o tym, co generuje największe koszty, jakie występują komplikacje, czy i jakie niedoszacowania budżetu się zdarzają, a także w jaki sposób rozlicza się nadgodziny w tej branży i jaka jest rola czasu potrzebnego do przygotowania projektu. Zapraszam!
Z tego odcinka dowiecie się:
- Co to jest eksplikacja?
- Po co tworzy się eksplikacje?
- W jakiej formie występuje eksplikacja?
- Jakie informacje są potrzebne, by przygotować kosztorys?
- Na czym polegają dwa modele budżetowania?
- W jaki sposób duże agencje sieciowe przygotowują budżety?
- Na co zwracać uwagę w scenariuszach?
- Jaka jest rola scenarzysty?
- Co generuje największe koszty?
- Co to jest benchmark?
- Co to jest demo?
- Jak pozyskuje się muzykę do projektów?
- Jaka może być minimalna wersja spotu?
- Co jest podstawą dobrej współpracy klienta z produkcją?
- Jak bardzo szczegółowy potrafi być kosztorys?
- Jak wygląda praca mistrza oświetlenia?
- Co to są systemy motion control?
- Jak działa kamera Phantom i do czego jest potrzebna?
- Dlaczego oświetlenie na planie jest drogie?
- Co najczęściej bywa niedoszacowane?
- Dlaczego scenografia jest tak kosztowna?
- Czy w branży produkcyjnej często zdarzają się nadgodziny?
- Na czym polega metoda obliczania nadgodzin w sposób progresywny?
- Ile trwa dzień zdjęciowy?
- Dlaczego trzeba “pilnować” klienta?
- Jak czas produkcji wpływa na kosztorys?
- Więcej czasu na produkcję oznacza, że będzie ona tańsza czy droższa?
Dołącz do grupy networkingowej podcastu Marketing ludzkim głosem:
https://www.facebook.com/groups/MarketingLudzkimGlosem/