X

Eura7 i kondycja rynku reklamy w Polsce

Eura7 i 13 innych, czołowych agencji interaktywnych zostało przebadanych przez Stowarzyszenie IAB Polska oraz firmę doradczą PricewaterhouseCoopers w ramach IAB CreativeEx. Właściwie, to przebadano agencyjne obroty w 2009 roku, a otrzymane wyniki posłużyły do próby postawienia diagnozy polskiego rynku e-reklamy. Zapraszamy do lektury!

To już druga edycja projektu IAB CreativeEx, która pokazuje, że w porównaniu do poprzedniego roku, rok 2009 przyniósł (około) 6% wzrost sumy przychodów netto w agencjach interaktywnych i działach interaktywnych agencji reklamowych. Z udostępnionych danych wynika także, że tylko 7% projektów w badanych agencjach trafiało na zagraniczne rynki, a ponad połowa pozyskanych pieniędzy pochodzi z tworzenia serwisów dedykowanych konsumentom i „przeciętnym” internautom. Agencje wyraźnie  skupiają się więc na realizacjach kierowanych do polskich netsurferów i – coraz częściej – realizują zadania długoterminowe (o połowę spadła ilość projektów realizowanych w ciągu miesiąca).

Najciekawiej wygląda jednak zestawienie danych z poszczególnych kategorii projektów i rodzajów działalności pochodzących z 2008 oraz 2009 roku. Okazuje się bowiem, że wraz z niewielkim, 3% wzrostem projektów serwisów internetowych z sektora B2C (business to consumer), aż o 7% spadł udział kreacji reklamowych w przychodach agencji.

Nieznaczną tendencję rosnącą zanotowały natomiast hosting (1%) i media (2%), a istotny, 1o% wzrost przychodów pochodzi ze świadczenia doradztwa i tworzenia strategii. Tomek Sawicki, Strategy Planner w Eura7, zwraca uwagę, że strategia, która powinna być nieodłącznym elementem działań e-marketingowych zdobywa uznanie wśród  marketerów, co nas cieszy, bo świadczy o co raz większym profesjonalizmie podejmowanych działań. Prawdopodobnym czynnikiem wpływającym na zwiększenie strategii i doradztwa w sumie przychodów agencji interaktywnych jest obecność marek w serwisach społecznościowych, czyli coraz popularniejszy social media marketing.

Widać więc, że rynek polskiej e-reklamy ciągle się zmienia, a 6% wzrost dochodów świadczy o tym, że polskim agencjom zdecydowanie udało się przetrwać kryzys. Można także zaryzykować stwierdzeniem, że w kolejnych edycjach raportu IAB udział stopy procentowe doradztwa oraz strategii i projektów serwisów internetowych z sektora B2C będą rosły.

Aby przeczytać/pobrać raport IAB CreativeEx, kliknij tutaj.