Cześć! W kolejnym odcinku podcastu skupiamy się na FOMO, czyli, jak wyjaśnia Aga Krok, skrócie od angielskiego pojęcia fear of missing out – zjawisku odczuwania lęku przed czymś, co nas omija
Co spowodowało, że w podcaście dotyczącym marketingu omawiamy takie zagadnienie? Otóż FOMO obecnie w dużej części dotyczy social mediów, z którymi marketing jest już przecież ściśle związany. Często boimy się, że przegapimy informacje, o których wiedzą wszyscy wokół – o promocjach w sklepach, o ważnych wydarzeniach, posty i wiadomości od znajomych. W związku z tym… scrollujemy. Zazwyczaj bezwiednie i dzięki smartfonom w każdym miejscu, w jakim się znajdujemy, mamy tę możliwość, aby kontrolować nasze social media i wszelkie nowości, które się w nich pojawiają.
Na dłuższą metę FOMO jest jednak zjawiskiem negatywnym. Według raportu Polacy a lęk przed odłączeniem 16% internautów ma duży problem z FOMO, aż 65% naszych rodaków znajduje się w średnim stadium zaawansowania FOMO, a tylko w przypadku 19% wskaźnik ten jest niski. FOMO może dotknąć każdego, nie jest to powiązane z konkretną płcią, ale częściej dotyka na pewno osób młodych. Im więcej inni ludzie dodają treści, tym większą mamy potrzebę zaznajamiania się z nią i jednocześnie uczestniczenia w życiu drugiej osoby, np. influencera, który udostępnia Insta Stories z zakupów, wizyty u kosmetyczki, przejażdżki samochodem…
Na pewno każdy z nas miał do czynienia z reklamą wykorzystującą FOMO. Wielkie banery “-30% – TYLKO DZISIAJ!” czy “NAGRODA-NIESPODZIANKA TYLKO DLA PIERWSZYCH 200 osób!” bazują na strachu i mają wymusić działanie na odbiorcy. Skoro zjawisko jest bardzo powszechne, można formułować komunikaty reklamowe w ten sposób, należy jednak pamiętać, aby były one zgodne z prawdą i z etyką – nie można wprowadzać klienta w błąd, oszukiwać i kłamać.
Wraz z Agą omawiamy przykład marki, które całą swoją działalność oparła na FOMO i… był to strzał w dziesiątkę! Charakteryzujemy też typowe objawy FOMO i to, jak mogą wpływać na nasze życie codzienne i zawodowe. Na koniec zaś polecamy kilka działań dla tych, którzy podczas słuchania odkryli u siebie cechy standardowego FOMOwca, i chcieliby z tym powalczyć.
Zapraszam do słuchania – nie tylko dziś i nie tylko pierwsze 100 osób! ;-)
Z tego odcinka dowiecie się:
- Co to jest FOMO?
- Czy to zjawisko ma charakter pozytywny czy negatywny?
- Jakiej części polskiego społeczeństwa dotyczy FOMO?
- Jaki wpływ ma internet na wzrost wskaźnika FOMO?
- Kogo może dotknąć FOMO?
- W jaki sposób wykorzystuje się to zjawisko w reklamie?
- Czy można oprzeć cały biznes na FOMO?
- Co to są dropy?
- Co to jest hype?
- Jak mają się grupy na Facebooku do FOMO?
- Czy jesteśmy uzależnieni od mediów społecznościowych?
- Czy FOMO jest niebezpieczne?
- Jakie konsekwencje ma FOMO?
- Jakie są objawy FOMO?
- Jak FOMO może wpływać na nasze życie zawodowe?
- Jak radzić sobie z FOMO?
- Jak FOMO ma się do naszego bezpieczeństwa?
- W jaki sposób marki postrzegają i wykorzystują FOMO?
Dołącz do grupy networkingowej podcastu Marketing ludzkim głosem: