X

Funkcjonalność, a łatwość obsługi – czyli czym jest Administracja systemami CMS

Systemy CMS są narzędziem pracy. W dodatku bardzo wymagającym. Im większe są ich możliwości, tym trudniej się je obsługuje. I tak na przykład: zwykłym młotkiem potrafi posłużyć się byle Kowalski, ale żeby zostać operatorem wózka widłowego trzeba już skończyć specjalne kursy. Do tego dochodzi jeszcze doświadczenie, które uczy nas dodatkowych aspektów związanych z wykorzystywaniem danej techniki. Co przeciętny Kowalski zrobi młotkiem? Wbije gwoździe. A co się stanie, gdy ten sam młotek trafi do rąk doświadczonego kamieniarza? Z kawałka kamienia powstanie piękna rzeźba. I ostatnie pytanie: co z tego wynika? Doświadczonym operatorom narzędzia pracy dają o wiele większe możliwości niż ich pierwotne przeznaczenie. A aplikacje CMS są tego najlepszym dowodem.

Wielu Klientom wydaje się, że wystarczy zamówić zaawansowany system i przeczytać jego instrukcję obsługi … ale niestety to nie wszystko. Sama znajomość aplikacji nie wystarczy, aby być dobrym administratorem. Równie ważne są inne umiejętności. Możemy wtedy poradzić sobie z takimi i podobnymiproblemami:

  • Redagowanie treści dowolnymi czcionkami i kolorami to świetna zabawa, ale dla równie dobrego efektu końcowego wymaga wyższego niż przeciętny zmysłu estetycznego. Stylizacja treści musi pasować do ogólnej koncepcji graficznej.
  • Hasła w tekście dobiera się tak, by były maksymalnie przejrzyste, jasne i zaspakajały „głód wiedzy” czytelnika. Co oznacza, że administrator generując meta-tagi, musi dobrać takie słowa kluczowe, które najlepiej oddają treść danej strony.
  • Artykuły na stronie rozmieszczamy z punktu widzenia zainteresowań i upodobań odwiedzających, a nie właściciela strony.
  • Dostosujmy swoją wizję do ograniczeń technicznych. Jeżeli edytor tekstu daje nam możliwość tworzenia tabelek, to nie możemy utworzyć takiej o szerokości 2000px na stronie, która przystosowana jest do rozdzielczości 1024px x 768px.
  • Sprawdzajmy zapamiętywane przez nas dane. Jeżeli mamy system newsletter do wysyłania list mailingowych, który jednorazowo przesyła pocztę do 500 osób, a 250 adresów jest niepoprawnych to trzeba być świadomym, że system wyśle je tylko do tych 250 osób
  • Jeżeli posiadamy moduł do uploadu obrazów to nie dziwmy się, że nie wgrywają się do niego pliki PDF
  • Jeżeli nasza strona posiada elementy Java Script (DHTML) np. dynamicznego dodawania pól w formularzu, to Klient skorzysta z tych możliwości pod jednym warunkiem: też musi włączyć obsługę Java Script.

Jak zatem uniknąć podstawowych błędów obsługi CMS? Trzeba się na bieżąco dokształcać z zagadnień związanych z komputerem i stronami internetowymi. To pozwoli nie tylko unikać podobnych błędów, ale także efektywniej zarządzać stroną internetową.

I jeszcze jedno.

Wiele firm produkujących aplikacje komputerowe prowadzi szeregi szkoleń, które zakańczane są egzaminem i wydaniem certyfikatu z obsługi ich oprogramowania. Postęp techniczny i zaawansowanie systemów CMS osiągnęło już tak wysoki stopień, że to rozwiązanie powinno stać się normą w firmach web developerskich. Wtedy, gdy Klient posiadający taki certyfikat, zadzwoni do nas z reklamacją, mamy pewność, że jest to błąd naszej aplikacji, a nie pytanie typu “czy wirus z komputera nie przejdzie mi do kotleta…”

Kategorie: Doświadczenia