Podcast, Sezon 3: Produkcja wideo

GRP – czyli jak internet zmienił branżę wideo?

Cześć! Witajcie w pierwszym odcinku trzeciego już sezonu podcastu Marketing ludzkim głosem! W tej edycji będę zajmował się tematyką produkcji video. Gościem, który pomoże mi wprowadzić Was w ten obszar, jest Marcin Andruchów, producent filmowy. Zaczynał jako New Business, a droga, którą przeszedł, aby finalnie odnaleźć się na swoim obecnym stanowisku, dała mu obszerną wiedzę, którą chętnie się z nami podzieli. Na pierwszy ogień weźmiemy wskaźnik GRP, który jest bohaterem tego odcinka.

Rozmowę zaczynamy od rozwinięcia skrótu ATL – Above The Line. To taki typ reklamy, który nie posiada kanału zwrotnego, czyli odbiorca nie może bezpośrednio na nią zareagować. Nośniki reklam ATL-owych to np. prasa, radio, billboardy, a najpopularniejszy z nich to telewizja. Analogicznie agencje zajmujące się reklamą BTL, czyli Below The Line, generują komunikaty skonstruowane tak, że odbiorcy od razu udostępnia się kanał odpowiedzi – a to na przykład eventy i korespondencja bezpośrednia.

Sam wskaźnik GRP to mierzalny efekt dotarcia jeden raz do jednego odbiorcy komunikatu. Marcin zwraca uwagę na to, jaka konwersja w tym przypadku jest korzystniejsza – czy kiedy spot trafi do świadomości mniejszego grona osób, ale te zapamiętają go dokładniej, czy jednak na odwrót? Używamy też przykładowego case’a z reklamą piwa, aby zobrazować, na czym polega Affinity Index.

Ponieważ Marcin wchodził w branżę w czasie gwałtownych przemian związanych z rozwojem internetu, jest w stanie nam opowiedzieć, jak kształtują się obecne wymagania i realizacje związane z kampaniami w telewizji i internecie. Okazuje się, że można podzielić tę historię na 3 etapy – kiedy z reklamą w internecie dopiero eksperymentowano, ale nie traktowano jej jako “poważnego zawodnika”, następnie, gdy świadomie planowano już kampanie internetowe, jednak budżety wciąż większe były dla telewizji, a trzeci – i jak dotąd ostatni – to taki, w którym internet traktuje się jako wielość mediów i w końcu docenia jego potencjał pod względem reklamowym. Interesująca jest również sprawa billboardów sponsorskich, które mogą trwać tylko 8 sekund, a – przynajmniej do niedawna – były gwarancją udanego zapisania się w świadomości widzów. Wszystko dlatego, że są w formie zaproszenia na program wraz z krótką informacją o byciu sponsorem, które emituje się tuż przed programem, na który widz bardzo czeka. W związku z tym nie będzie już nigdzie wychodził ani przełączał na inny kanał, gdyż 8 sekund oczekiwania to czas przez niego akceptowalny. Jaki z tego wniosek? Lepiej konsumowane są treści reklamowe, które towarzyszą treściom rozrywkowym czy informacyjnym, i które widz wybiera sam.

W tworzeniu spotów reklamowych marki coraz częściej uwzględniają różne źródła contentu, np. decydują się na współpracę z vlogerami czy influencerami, wykorzystują treści linkowane, tworzą bumpery, czyli krótkie formy poprzedzające dłuższe treści; można zauważyć też tendencję do komunikowania marki bądź głównego przekazu w pierwszych pięciu sekundach reklamy. Dlaczego? Ponieważ 5 sekund to czas, po którym można przewinąć reklamę na YouTube.

Różnic w produkcji spotów do telewizji i do internetu niemal nie ma – jedynie tyle, że do internetu potrzeba zazwyczaj więcej formatów, np. pionowe wideo. Większe rozróżnienie dotyczy tylko m.in. późniejszego przesyłania plików.

Na sam koniec Marcin Andruchów mówi, co on sam sądzi o zachodzących zmianach w przemyśle filmowym, a także zdradza nam swoje przewidywania. W tym odcinku znajdziecie jeszcze wiele innych praktycznych i profesjonalnych informacji, które stanowią świetny wstęp do tematów innych odcinków tego sezonu – budżetowania, roli reżysera, przygotowania do produkcji,, a także postprodukcji. Zapraszam do słuchania!


Z tego odcinka dowiecie się:

  • Co to jest ATL?
  • Co to jest BTL?
  • Co to jest GRP?
  • Co to jest Affinity Index?
  • Co zmienił internet w produkcji reklam telewizyjnych?
  • Co to są billboardy sponsorskie?
  • Dlaczego billboardy sponsorskie działają?
  • Jakie treści reklamowe są najlepiej konsumowane?
  • Jakie obecnie są różnice między produkcją do telewizji a produkcją do internetu?
  • Skąd pozyskuje się content do produkcji filmowych?
  • Jakie są, jakie były i jakie powinny być budżety na reklamę do telewizji i internetu?
  • Co to jest bumper?
  • Ile wersji jednej reklamy produkuje się do internetu?
  • Na czym bazuje produkcja filmowa?
  • Czy rynek rozumie i spełnia zapotrzebowanie na produkcje wertykalne?
  • Jak ma być zrobiony dobry materiał wertykalny?
  • Jak będzie się zmieniał rynek produkcji filmowej?

Dołącz do grupy networkingowej podcastu Marketing ludzkim głosem:
https://www.facebook.com/groups/MarketingLudzkimGlosem/

Jestem optymistą!
Podobał Ci się ten materiał?

Zostań z nami na bieżąco! Zapisz się do naszej podcastowej listy mailingowej.

Dziękuję za zapisanie się do mojej listy mailingowej.

Otwórz teraz swoją skrzynkę mailową, potwierdź zgody i aktywację.
Sprawdź proszę, czy mail ode mnie nie wpadł do spamu albo do ofert.

Webinar lojalnościowy
x