Artykuł sponsorowany, Ciekawostki branżowe, Najnowsze

Historia reklamy w farmacji

Wczesne lata reklamy

Pod koniec XIX wieku popularyzowanie produktów farmaceutycznych ograniczało się do podstawowych informacji zamieszczanych w gazetach i czasopismach medycznych. Reklamy te zazwyczaj składały się z krótkiego opisu produktu i jego przeznaczenia wraz z listą składników. W wielu przypadkach skierowane były do pracowników służby zdrowia, a nie do ogółu społeczeństwa, ponieważ lekarze i farmaceuci byli wówczas ich głównymi nabywcami.

Na początku XX wieku rozwój przemysłu farmaceutycznego doprowadził do znacznego wzrostu form marketingowych w tej dziedzinie. Firmy zaczęły tworzyć pełnokolorowe reklamy i kampanie skierowane zarówno do lekarzy, jak i do ogółu społeczeństwa. Pojawienie się radia i telewizji umożliwiło dotarcie do szerokiego grona odbiorców, co spowodowało, że w latach pięćdziesiątych XX wieku reklama farmaceutyczna stała się już znaczącą branżą.

Syropy na kaszel dla dzieci

Rozwój reklamy skierowanej bezpośrednio do konsumenta

W 1985 roku amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zatwierdziła pierwszą reklamę telewizyjną leku na receptę. Był to środek przeciwbólowy Motrin. W przemyśle farmaceutycznym zaczęła się era reklamy kierowanej bezpośrednio do konsumenta (DTC – direct to consumer) umożliwiającej firmom farmaceutycznym promowanie swoich produktów z pominięciem lekarzy i farmaceutów.

DTC szybko stały się wszechobecne, firmy farmaceutyczne wydają każdego roku miliardy dolarów na reklamy telewizyjne, drukowane i internetowe. Aby skutecznie dotrzeć do adresatów, wykorzystuje się wizerunek atrakcyjnych aktorów lub celebrytów, zachwala zalety produktów leczniczych i wyrobów medycznych, a jednocześnie bagatelizuje potencjalne skutki uboczne. Chociaż reklamy DTC były kontrowersyjne, wielu twierdzi, że pomogły edukować konsumentów, stały się bowiem elementem profilaktyki zdrowotnej, pokazywały możliwości leczenia.

Dobry lek na grypę i przeziębienie

Reklama dzisiaj

Dzisiaj reklama farmaceutyczna ewoluowała i obejmuje bardzo szeroki zakres mediów, od mediów społecznościowych po aplikacje mobilne. Firmy farmaceutyczne stosują wyrafinowane algorytmy, aby kierować reklamy do określonych grup demograficznych i monitorować skuteczność tego przekazu marketingowego. Wiele z nich wykorzystuje również rekomendacje celebrytów oraz lokowanie produktu w programach telewizyjnych i filmach w celu promowania swoich produktów.

Pomimo wielu zalet reklama farmaceutyczna nadal budzi wiele kontrowersji. Krytycy twierdzą, że reklamy bezpośrednie mogą wprowadzać w błąd i zachęcać konsumentów do szukania drogich i niepotrzebnych rozwiązań swoich problemów zdrowotnych.

Panuje również pogląd, że firmy farmaceutyczne zdeterminowanie dążeniem do zysków mogą przedkładać je nad zdrowie pacjentów, mimo że reklamodawcy stosują się do krajowych rozporządzeń w zakresie obowiązujących w tej szczególnej reklamie przepisów. To dlatego od roku 2008 widzimy lub słyszymy komunikat rozpoczynający się od słów: Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą…

W tym roku weszły w życie nowe przepisy, warto się z nimi zapoznać przed przystąpieniem do projektowania reklamy.

Zapraszam Cię na podcast specjalistów z Grupy Eura7!

Razem z zespołem pomagamy firmom rosnąć. Ten cel osiągamy dzięki odpowiedniej strategii, nowoczesnym narzędziom i skutecznym działaniom marketingowym. Uwielbiamy łączyć nowe technologie, marketing i sztukę. Podobnie jak wyjątkowi goście, którzy w naszym podcaście dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniem i pomysłami!

Zobacz odcinki

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Webinar lojalnościowy
x