Wczesne lata reklamy
Pod koniec XIX wieku popularyzowanie produktów farmaceutycznych ograniczało się do podstawowych informacji zamieszczanych w gazetach i czasopismach medycznych. Reklamy te zazwyczaj składały się z krótkiego opisu produktu i jego przeznaczenia wraz z listą składników. W wielu przypadkach skierowane były do pracowników służby zdrowia, a nie do ogółu społeczeństwa, ponieważ lekarze i farmaceuci byli wówczas ich głównymi nabywcami.
Na początku XX wieku rozwój przemysłu farmaceutycznego doprowadził do znacznego wzrostu form marketingowych w tej dziedzinie. Firmy zaczęły tworzyć pełnokolorowe reklamy i kampanie skierowane zarówno do lekarzy, jak i do ogółu społeczeństwa. Pojawienie się radia i telewizji umożliwiło dotarcie do szerokiego grona odbiorców, co spowodowało, że w latach pięćdziesiątych XX wieku reklama farmaceutyczna stała się już znaczącą branżą.
Rozwój reklamy skierowanej bezpośrednio do konsumenta
W 1985 roku amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zatwierdziła pierwszą reklamę telewizyjną leku na receptę. Był to środek przeciwbólowy Motrin. W przemyśle farmaceutycznym zaczęła się era reklamy kierowanej bezpośrednio do konsumenta (DTC – direct to consumer) umożliwiającej firmom farmaceutycznym promowanie swoich produktów z pominięciem lekarzy i farmaceutów.
DTC szybko stały się wszechobecne, firmy farmaceutyczne wydają każdego roku miliardy dolarów na reklamy telewizyjne, drukowane i internetowe. Aby skutecznie dotrzeć do adresatów, wykorzystuje się wizerunek atrakcyjnych aktorów lub celebrytów, zachwala zalety produktów leczniczych i wyrobów medycznych, a jednocześnie bagatelizuje potencjalne skutki uboczne. Chociaż reklamy DTC były kontrowersyjne, wielu twierdzi, że pomogły edukować konsumentów, stały się bowiem elementem profilaktyki zdrowotnej, pokazywały możliwości leczenia.
Dobry lek na grypę i przeziębienie
Reklama dzisiaj
Dzisiaj reklama farmaceutyczna ewoluowała i obejmuje bardzo szeroki zakres mediów, od mediów społecznościowych po aplikacje mobilne. Firmy farmaceutyczne stosują wyrafinowane algorytmy, aby kierować reklamy do określonych grup demograficznych i monitorować skuteczność tego przekazu marketingowego. Wiele z nich wykorzystuje również rekomendacje celebrytów oraz lokowanie produktu w programach telewizyjnych i filmach w celu promowania swoich produktów.
Pomimo wielu zalet reklama farmaceutyczna nadal budzi wiele kontrowersji. Krytycy twierdzą, że reklamy bezpośrednie mogą wprowadzać w błąd i zachęcać konsumentów do szukania drogich i niepotrzebnych rozwiązań swoich problemów zdrowotnych.
Panuje również pogląd, że firmy farmaceutyczne zdeterminowanie dążeniem do zysków mogą przedkładać je nad zdrowie pacjentów, mimo że reklamodawcy stosują się do krajowych rozporządzeń w zakresie obowiązujących w tej szczególnej reklamie przepisów. To dlatego od roku 2008 widzimy lub słyszymy komunikat rozpoczynający się od słów: Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą…
W tym roku weszły w życie nowe przepisy, warto się z nimi zapoznać przed przystąpieniem do projektowania reklamy.