Cześć, zapraszam na kolejny odcinek specjalny podcastu Marketing Ludzkim Głosem! Dziś moim gościem jest Marcin Skrzypek, Senior Strategist w globalnej agencji reklamowej Saatchi&Saatchi.
Dzisiaj rozmawiamy o insightach oraz o pracy, którą wykonuje strateg w agencji marketingowej. Czym są owe insighty? To pojęcie nie ma swojego odpowiednika w języku polskim, tłumaczy się je jednak opisowo jako m.in. wejrzenie w głąb konsumenta, zrozumienie istoty rzeczy czy też twórcza postawa, która jest podstawą kampanii reklamowej. Powinny być oparte na tarciu, czyli wywoływaniu reakcji nawet u osób, które nie chcą tego robić. Insighty nie muszą być stricte konsumenckie, mogą też – oczywiście w etyczny sposób – odwoływać się do konkurencji, mówiąc np., że “my staramy się bardziej”.
Klucz to wyciągnąć z danej sytuacji takie elementy, które sprawią, że nasz przekaz będzie kreatywny i zatrzyma konsumenta. Marcin przywołuje parę dobrych przykładów takich działań, a najbardziej spodobało mi się postępowanie m.in. Persila, który w swoich reklamach nie próbował iść tą samą drogą co inne marki o podobnym profilu i przekonywać, że brud to zło, a obrócił go w coś dobrego i niezbędnego do prawidłowego rozwoju dziecka – a przecież rzeczywiście nie ma się co kłócić, że brudne dziecko to szczęśliwe dziecko.
Oprócz rozmowy o insightach, sporą część podcastu poświęcamy pracy stratega. Marcin w bardzo przystępny sposób wyjaśnia, czym różni się strategia od taktyki – strategia to wojna, a taktyka bitwa – i na tej podstawie omawiamy specyfikację i jednego, i drugiego. Według mojego gościa aż 80% pracy stratega polega na porządkowaniu rzeczywistości i stanowieniu bufora pomiędzy klientem a agencją, natomiast 20% to praca twórcza, brainstormy, dyskusje, a na tej podstawie tworzenie naszych tytułowych insightów.
W roli stratega dobrze sprawdzi się osoba, która lubi zadawać pytania, dociekać i drążyć takie sprawy i takie zachowania, nad którymi “niestrategiczny” umysł nawet się nie zastanawia. Umiejętność analitycznego myślenia również się przydaje, choć i humanista ze swoim kreatywnym umysłem, i socjolog z szeroko rozwiniętą empatią świetnie poradzą sobie na tym stanowisku.
Zdradzę jeszcze tylko tyle, że sporo mówimy o warsztacie stratega, jego działaniach krok po kroku, przydatnych narzędziach, napotykanych problemach i potencjalnych rozwiązaniach, a także dajemy wskazówki, jak rozpoznać, czy i w nas drzemie potencjał na dobrego stratega. Wszystkiego dowiecie się, słuchając podcastu, do czego serdecznie zapraszam!
Z tego odcinka dowiecie się:
- Co to jest insight?
- Co to jest word-of-mouth?
- Czym różnią się od siebie strategia i taktyka?
- Co to jest kampania taktyczna?
- Jak zostaje się strategiem?
- Jakie cechy powinien mieć dobry strateg?
- Co to są badania fokusowe?
- Czym zajmuje się strateg?
- Na czym polega briefowanie kreacji?
- Czym jest tarcie w insightach?
- Jakie mogą być typy insightów?
- Co to jest egzekucja kreatywna?
- Czy insight może być wykorzystywany wielokrotnie?
- Co to jest starter insightu?
- Co to jest aktywacja konsumencka?
- Od czego strateg rozpoczyna swoją pracę?
- Jak w środowisku dużych agencji funkcjonują pojęcia strategii m.in.: marki, marketingowej, komunikacji marketingowej, digitalowej?
- Co to jest strategia digital fineage?
- Jakie informacje są ważne dla stratega, a najczęściej niepodawane przez klientów?
- Jaki jest plan działania stratega po otrzymaniu briefu?
- Na co marketer powinien zwracać uwagę, oceniając propozycję kampanii?
- Czy w dzisiejszych czasach rola stratega nie jest przesadzona?
- Jakie są grzechy współczesnych marketerów?
- Jakie są narzędzia najbardziej przydatne w pracy stratega?
- Jaka jest rola stratega w przeprowadzaniu badań?
- Jakie cechy i umiejętności świadczą o tym, że ktoś ma predyspozycje do zostania dobrym strategiem?
Dołącz do grupy networkingowej podcastu Marketing ludzkim głosem: