Możliwości serwisów internetowych zwiększają się z każdym rokiem. W wielu przypadkach idzie to w parze z coraz dłuższym czasem ładowania witryn. Spora część internautów to oczekiwanie uważa za stracony czas. Jak temu zaradzić?
Badania firmy Akamai dowiodły, że 47% internautów jest zdania, że czas ładowania serwisu internetowego powinien zamykać się w dwóch sekundach lub mniej. 52% badanych stwierdziło, że szybki dostęp do witryny jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na chęć jej kolejnych odwiedzin. 64% użytkowników sieci, którzy nie byli zadowoleni z wizyty w danym serwisie, szuka w sieci podobnych serwisów z danego segmentu.
Badanie Akamai skupiało się głównie na e-commerce, przez co jego wyniki uwidaczniają, jak duże straty wydawcom i właścicielom serwisów internetowych może przynieść nieumiejętny dobór technologii i niedokładna analiza użyteczności oraz dostępności projektu.
Długi czas ładowania serwisu internetowego może być spowodowany z jednej strony wdrożeniem wysoce zaawansowanych technologicznie elementów w serwisie, z drugiej zaś niedoskonałością infrastruktury informatycznej, z której korzystają użytkownicy. Pogodzenie atrakcyjnego wyglądu sajtu i zaawansowanych możliwości interakcji, z łączami internetowymi działającymi często z prędkością leniwego żółwia jest jednak możliwe. Można to zrobić poprzez kilka zasadniczych działań:
- analizę grupy docelowej serwisu internetowego pod kątem użytkowania Internetu – począwszy od wykorzystywanej infrastruktury, skończywszy na zachowaniach online,
- odpowiedni dobór koncepcji witryny i technologii do jej wdrożenia,
- optymalizację technologii na etapie projektowania i wdrażania,
- testy serwisu na grupach focusowych,
- analizę serwisu po uruchomieniu – badania użyteczności, monitoring statystyk Google Analytics
Brzmi to dość ogólnie z uwagi na różnorodność projektów internetowych, zarówno pod kątem skali, jak i realizowanych celów. Niemniej jednak warto zastanowić się, czy wyświetlanie grafiki i zaawansowanych animacji w maksymalnych detalach, jest tym, czego potrzebują użytkownicy naszego serwisu?
Kompetencje i doświadczenie agencji interaktywnych powinny przejawiać się przede wszystkim w proponowaniu i wdrażaniu skutecznych rozwiązań dla klientów. Owe rozwiązania mogą również dotyczyć tak banalnych z pozoru kwestii jak długość ładowania witryny. Internet wymaga działań strategicznych, dopiero wtedy można mówić o skutecznych projektach internetowych.
Zdjęcie pochodzi z serwisu Flickr.com