X

Jak na rynku zachowuje się obecna klasa średnia?

Pokolenie obecnej klasy średniej można określić Pokoleniem Wielkiej Zmiany, mimo że to nie ono ją wywołało. Należą do niego osoby, które wchodziły na rynek pracy po 1989 roku i mogą pochwalić się osiągnięciem względnego życiowego i osobistego sukcesu w wyniku, którego podwyższeniu uległa ich jakość życia, pociągając za sobą doświadczenie „przyspieszonej konsumpcji”.


Źródło: http://redefinicje.pl/download/TT16_RE_DEFINICJE.pdf

To pokolenie, które aktywnie współtworzyło rynek, korzystając z możliwości, jakie się przez nimi otworzyły. Wykazali się przedsiębiorczością. Zakładali firmy. Awansowali. Konsumowali. Są zadowoleni, choć wiedzą, że mogło być lepiej. Silnym trendem w ich w życiu jest lifestalizacja, objawiająca się niedzielnymi wycieczkami do centrum handlowego. Czują się patriotami. Po pierwszym zachłyśnięciu się konsumpcją, są już nieco znużeni, choć z niej nie rezygnują. Brakuje im w niej nowości i świeżości. Ważna jest dla nich wolność we wszystkich aspektach życia – nie znoszą być kontrolowani i ograniczani.

Czują się „pokoleniem szczęściarzy, choć niekoniecznie szczęśliwym”. Wiele poświęcają swoim dzieciom, jednocześnie nie rezygnując z własnych zachcianek. Wyróżnia ich dbałość o siebie, prowadzenie aktywnego trybu życia i potrzeba wyrażenia siebie, co robią przez konsumpcję. Ludzi z tego pokolenia łączy raczej stan umysłu, aniżeli kategorie demograficzne, choć większość z nich urodziła się pomiędzy 1967 – 1977.

Ważna grupa konsumencka
Byli pierwszą grupą konsumentów, którzy zetknęli się z wirtualizacją i automatyzacją transakcji zakupowych. Internet jest dla nich światem równoległym, a ich samych określa się pokoleniem internautów. Są zawiedzeni tym, że rynki on-line i e-commerce nie rozwijają się tak szybko, jak mogłyby. Choć i tak e-commerce wywiera duży wpływ na krajowy rynek – Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie pod względem częstotliwości zakupów online.

Pokoleniu współczesnej klasy średniej, dominującej obecnie grupy konsumentów, przyglądali się Ośrodek analityczny THINKTANK oraz magazyn „MALEMEN”. Wszystkie wnioski z projektu RE-DEFINICJE zamieszczone zostały w raporcie:
http://redefinicje.pl/download/TT16_RE_DEFINICJE.pdf