Pokolenie obecnej klasy średniej można określić Pokoleniem Wielkiej Zmiany, mimo że to nie ono ją wywołało. Należą do niego osoby, które wchodziły na rynek pracy po 1989 roku i mogą pochwalić się osiągnięciem względnego życiowego i osobistego sukcesu w wyniku, którego podwyższeniu uległa ich jakość życia, pociągając za sobą doświadczenie „przyspieszonej konsumpcji”.
Źródło: http://redefinicje.pl/download/TT16_RE_DEFINICJE.pdf
To pokolenie, które aktywnie współtworzyło rynek, korzystając z możliwości, jakie się przez nimi otworzyły. Wykazali się przedsiębiorczością. Zakładali firmy. Awansowali. Konsumowali. Są zadowoleni, choć wiedzą, że mogło być lepiej. Silnym trendem w ich w życiu jest lifestalizacja, objawiająca się niedzielnymi wycieczkami do centrum handlowego. Czują się patriotami. Po pierwszym zachłyśnięciu się konsumpcją, są już nieco znużeni, choć z niej nie rezygnują. Brakuje im w niej nowości i świeżości. Ważna jest dla nich wolność we wszystkich aspektach życia – nie znoszą być kontrolowani i ograniczani.
Czują się „pokoleniem szczęściarzy, choć niekoniecznie szczęśliwym”. Wiele poświęcają swoim dzieciom, jednocześnie nie rezygnując z własnych zachcianek. Wyróżnia ich dbałość o siebie, prowadzenie aktywnego trybu życia i potrzeba wyrażenia siebie, co robią przez konsumpcję. Ludzi z tego pokolenia łączy raczej stan umysłu, aniżeli kategorie demograficzne, choć większość z nich urodziła się pomiędzy 1967 – 1977.
Ważna grupa konsumencka
Byli pierwszą grupą konsumentów, którzy zetknęli się z wirtualizacją i automatyzacją transakcji zakupowych. Internet jest dla nich światem równoległym, a ich samych określa się pokoleniem internautów. Są zawiedzeni tym, że rynki on-line i e-commerce nie rozwijają się tak szybko, jak mogłyby. Choć i tak e-commerce wywiera duży wpływ na krajowy rynek – Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie pod względem częstotliwości zakupów online.
Pokoleniu współczesnej klasy średniej, dominującej obecnie grupy konsumentów, przyglądali się Ośrodek analityczny THINKTANK oraz magazyn „MALEMEN”. Wszystkie wnioski z projektu RE-DEFINICJE zamieszczone zostały w raporcie:
http://redefinicje.pl/download/TT16_RE_DEFINICJE.pdf