Zastanawiasz się, dlaczego wyświetlają się Tobie takie, a nie inne reklamy? Czujesz się czasem inwigilowany przez Facebooka? Bo ja tak. Jak to się dzieje, że Facebook potrafi tak celnie trafić do nas z reklamą produktu, którego akurat szukamy lub tematu, którym akurat się interesujemy? Robi to na różne sposoby. I to nie tylko on, ale on i reklamodawca, czyli osoba, która zajmuje się zleceniem emisji reklamy.
Po pierwsze, zacznijmy od spraw najprostszych, czyli danych, które sami udostępniamy Facebookowi. Jest to np. nasza płeć czy wiek. Możemy także opowiedzieć o sobie dużo więcej np. określić status w związku, zaznaczyć ile mamy dzieci, gdzie pracujemy, jakie mamy wykształcenie itp. Facebook co jakiś czas podpytuje nas o pewne sprawy jak np. miasto, z którego pochodzimy. Nawet podpowiada nam je, biorąc pod uwagę miasto, z którego pochodzi największa liczba naszych znajomych. Te dane można zdefiniować, jako dane deklaratywne. Niekoniecznie muszą być one prawdziwe, dlatego ważna jest świadomość typu tych danych.
Po drugie, nasz profil reklamowy kształtowany jest na podstawie stron i profili, którymi się interesujemy. Te dane z jednej strony mówią o nas trochę więcej, z drugiej zaś mogą stworzyć błędny obraz naszych zainteresowań. Pewnie każdy z nas został poproszony o „polajkowanie” strony założonej przez znajomego. Np. ja polubiłem stronę salonu kosmetycznego nie dlatego, że lubię salon kosmetyczny, ale dlatego, że lubię koleżankę, która go założyła i mnie poprosiła o polubienie.
Wróćmy do Facebooka. Analiza zachowania, rozmów, komentarzy, reakcji, czasu spędzonego nad konkretną treścią, wpisanych (chociaż nie przesłanych) tekstów – to wszystko, a nawet więcej, jest do zbadania i przeanalizowania. Z pewnością wiele spraw i rodzaju danych na nasz temat pozostaje tajemnicą. Pojawiła się w pewnym momencie ciekawa hipoteza, że jesteśmy przez Marka podglądani i podsłuchiwani. Na jednym ze zdjęć opublikowanych przez twórcę Facebooka widać zaklejoną kamerę w laptopie:
A teraz wróćmy na ziemię. Chcesz zobaczyć ze względu na jakie kategorie Facebook Cię klasyfikuje? Bardzo polecam, bo można się „dowiedzieć” o sobie bardzo dużo ciekawych rzeczy. Znajdź u siebie na Facebooku jakąś reklamę, kliknij w prawym górnym rogu na strzałkę i wybierz „Dlaczego to widzę?”.
Następnie wyświetlone zostaną Ci informacje o reklamie. W ten sposób dowiesz się, dlaczego reklama jest wyświetlana właśnie Tobie. Następnie możesz kliknąć „Zarządzaj swoimi preferencjami reklam” i zobaczyć jakie kategorie są Ci przypisane. Życzę udanej zabawy!
P.S. Poniżej zdradzam kilka moich kategorii. Bardzo ciekawa mieszanka z działu „Hobby i zainteresowania” :)
Źródła:
http://en.wikipedia.org/wiki/Demis_Hassabis
http://www.spidersweb.pl/2016/03/tay-tweets-tayandyou-microsoft-problemy.html
http://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,20870967,sztuczna-inteligencja-bog-juz-istnieje.html
http://www.chip.pl/artykuly/trendy/2016/09/facebook-i-sztuczna-inteligencja
http://www.computerworld.pl/news/394586/Google.kupil.Deep.Mind.I.co.z.tego.html
http://www.rmf.fm/magazyn/news,4694,mark-zuckerberg-zaslonil-kamere-i-mikrofon-w-swoim-laptopie-boi-sie-swojego-facebooka.html