Polscy marketerzy inwestują coraz więcej w działania prowadzone za pośrednictwem Internetu. Są nimi głównie internetowe kampanie promujące określone marki. Chcąc maksymalnie zwiększyć efektywność realizowanych działań, marketerzy powinni zwrócić szczególną uwagę na reputację i wiarygodność firmy w Internecie. Czyżby internetowe public relations nagle pokiwało palcem?
Lustracja kota w worku
Współczesny konsument nieraz kupił kota w worku… Pod warunkiem, że wcześniej go zobaczył, pogłaskał, a design worka dopasował do wystroju mieszkania. Tak można obrazowo przedstawić wymagania większości współczesnych konsumentów. W ten sposób kształtuje je w głównej mierze Internet.
Sieć pozwala konsumentom na szybkie i łatwe zdobycie ogromnej ilość informacji na temat marki, produktu oraz firmy. Dużą część z nich stanowią opinie nabywców oraz innych potencjalnych klientów zainteresowanych daną ofertą. Często są one decydującym elementem przy podejmowaniu decyzji o zakupie. W jaki sposób można ewentualnie wpłynąć na ich kształt?
Z ekranu na ekran, czyli z ust do ust
W świecie realnym i wirtualnym dużą rolę odgrywa tzw. efekt pierwszego wrażenia. Jest on szczególnie istotny w procesie poznawania marki przez konsumenta. Konsumenci coraz częściej pierwszy kontakt z marką mają w Internecie. Sieć w ten sposób staje się podstawowym źródłem informacji dla potencjalnych klientów. Strategia budowy marki powinna zakładać więc stworzenie profesjonalnego serwisu internetowego.
Powoduje to fakt, że odpowiednio zaprojektowana i zarządzana witryna może być skutecznym narzędziem przekazywania konsumentom informacji o marce. Wiele z nich wywołuje później ożywione dyskusje wśród internautów. Ich pozytywny lub negatywny wydźwięk oprócz kształtowania świadomości marki, może znaleźć również wyraźne odbicie w sprzedaży.
Przypomnijmy sobie o czym wszyscy wiemy…
Na wysoką jakość serwisu internetowego firmy lub witryny promującej markę wpływa kilka podstawowych cech:
- przyciągający uwagę pomysł na realizację,
- przyjazny interfejs dla użytkownika,
- atrakcyjna szata graficzna,
- ciekawa treść.
Wydaje się, że jest to oczywista oczywistość dla każdego użytkownika Internetu. Rzeczywistość nie jest jednak idealna – jej wirtualna odmiana również.
…i róbmy to!
Stworzenie serwisu internetowego stanowiącego skuteczne narzędzie komunikacji z klientem wymaga zastosowania zaawansowanych metod – badań użyteczności, szczegółowych analiz statystycznych. Przez to realizacje tego typu projektów są powierzane doświadczonym agencjom interaktywnym.
Obecnie nie ulega wątpliwości, że serwis internetowy jest narzędziem kreującym wizerunek marki, bądź firmy. Dla agencji interaktywnych oznacza to przede wszystkim działanie z nastawieniem na efektywność, co miejscami powoduje konieczność uproszczenia niektórych efektownych rozwiązań. Nie jest to łatwe zważywszy choćby na możliwości, jakie otwiera przed projektantami internetowymi technologia Flash.
Jakie masz odbicie w witrynie?
O tym, że warto rozmawiać w mediach tradycyjnych przekonuje Jan Pospieszalski. W Internecie zamiłowanie do dyskusji i różnorodnych form amatorskiej twórczości określono jako Web 2.0. Oprócz serwisów społecznościowych narzędziami wirtualnej komunikacji pozostały jednak nadal poczta elektroniczna, czaty online, czy wszelkiego rodzaju komunikatory internetowe.
Skoro dostępnych jest tak wiele narzędzi, to czy w ogóle istnieją uniwersalne zasady ich stosowania jako narzędzi budowy wizerunku? Oczywiście, że tak. Konsument oczekuje, że jego opinie zostaną wysłuchane i wzięte pod uwagę. Co za tym idzie, prosta odpowiedź na e-mail z pytaniem od klienta może czasem więcej zdziałać niż najlepsza nawet kreacja reklamowa. Otwarta dyskusja z konsumentami na blogu firmowym pozwala w pewnym stopniu przewidzieć ewentualne sytuacje kryzysowe. W Internecie nie trzeba więc chyba nikogo przekonywać, że warto rozmawiać. ;-)
Pozytywny wizerunek marki, bądź firmy w oczach konsumentów oraz rekomendacje z ich strony w prostej linii prowadzą do wzrostu sprzedaży. Widać to doskonale na przykładzie kancelarii prawniczych, które przeważającą część klientów zdobywają w ten właśnie sposób.
Synergia, czyli co niedźwiadki lubią najbardziej
Jak widać wiele jest argumentów za tym, aby budowa reputacji marki lub firmy w Internecie stanowiła integralną część strategicznych działań przedstawicieli sektora biznesu. Przemawia za tym duże prawdopodobieństwo uzyskania efektu synergii – kreacja pozytywnego wizerunku może zwiększyć efektywność działań promocyjnych. Tak samo skutecznie działa to również w drugą stronę.
By w pełni uzyskać efekt wspomnianej synergii konieczne jest wypracowanie standardów skutecznej współpracy między klientami-właścicielami marek, a agencjami interaktywnymi. Sądząc po rozwoju rynku reklamy internetowej firmy z branży interaktywnej i ich partnerzy są na najlepszej drodze ku temu. Internet sprawił, że uwaga skupiona na marce jest ze wszystkich stron.