Analiza predykcyjna to zestaw technik statystycznych, które pozwalają na przewidywanie przyszłych zdarzeń na podstawie danych historycznych. Chociaż przewidywanie przyszłości może brzmieć jak coś z dziedziny wróżbiarstwa, analiza ta opiera się na solidnych fundamentach matematycznych i są ją coraz częściej wykorzystywane przez biznesy, właśnie ze względu na swoje realne zastosowania. W dziedzinie marketingu służy ona m.in. do przewidywania zachowań klientów, co z kolei pozwala na optymalizację działań i wykorzystanie o wiele skuteczniejszych strategii komunikacji.
Dlaczego zatem warto zastanowić się nad zastosowaniem analizy predykcyjnej w kampanii marketingowej? Przede wszystkim pozwala ona na minimalizowanie ryzyka podejmowanych działań, a także na skupienie się na tych grupach klientów, które są bardziej prawdopodobne, że wygenerują duży zwrot z inwestycji. W dłuższym okresie może to nawet prowadzić do zwiększenia lojalności klientów, gdyż dzięki programom lojalnościowym możemy dostosować swoją ofertę do ich potrzeb w jeszcze większym stopniu.