X

Jak wygenerować kod QR

Kody QR są w naszej przestrzeni miejskiej już od dobrych kilku lat ale nadal świadomość na ich temat jest niska. Chcielibyśmy więc w prostych słowach wytłumaczyć mechanizm działania kodu, opisać komu opłaca się z niego korzystać i jak taki kod wygenerować.

Naklejka na posadzce w galerii handlowej.

Czym jest kod QR?

Kod QR to sposób zapisania informacji w postaci czarnych i białych kwadratów i pełni podobną funkcję jak kody kreskowe, którymi oznacza się produkty w sklepie. Różnica polega na tym, że podczas gdy kod kreskowy zachowuje w sobie informację zaledwie 13 cyfr, kod qr przechowuje aż do 4000 znaków alfanumerycznych (cyfr, liter i znaków specjalnych).

Korzystając z aparatu/kamery w swoim smartfonie możemy zeskanować taki kod, po wcześniejszym ściągnięciu specjalnej aplikacji, i odczytać zapisane na nim informację. Ma to przede wszystkim przyśpieszyć dotarcie klienta do dokładnych informacji na temat wydarzenia czy produktu, który promujesz.  Dla przykładu, będzie to szybszy sposób na dopisanie się do newslettera niż wpisywanie adresu strony i szukanie boxu do wpisania adresu e-mail

Jakie informacje można odczytać przez kod QR?

Umieszczając w przestrzeni miejskiej kod QR możesz sprawić, że Twój klient obejrzy w swoim smartfonie film na youtubie, otrzyma do pobrania kupon promocyjny, czy też przeczyta o Twoim produkcie w trybie online lub nawet bez dostępu do Internetu. Kod QR może również przekierowywać bezpośrednio do programu pocztowego, tak aby wysłać maila na konkretny adres e-mail. Jest to także sprawdzony sposób na szybkie zachęcenie do polubienia profilu na Facebooku, pomimo braku dostępu do komputera w danym momencie.

Kiedy warto używać kodu QR?

Kod powinien uatrakcyjniać Twój produkt swoją funkcjonalnością. Ma zaskakiwać swoim wynikiem, ułatwiać życie klienta choćby przez zaoszczędzenie jego czasu. QR kod ma w pewien sposób sprawić, aby Twój potencjalny klient nie uciekł zaraz po zobaczeniu reklamy, a związał się z Tobą poprzez polubienie fanpage, zapisanie do newslettera czy otrzymanie bonu upominkowego, które z dużym prawdopodobieństwem zrealizuje.

Dobre praktyki.

Po pierwsze sprawdź czy kod będzie używalny. Upewnij się, czy w miejsce w którym np. zawisną plakaty jest dostęp do Internetu, lub czy kwadrat z kodem nie jest umieszczony na wysokości stóp w witrynie przystanku. Czy kod znajdzie się w miejscu, gdzie jest czas i odpowiednie warunki do zrobienia zdjęcia.

Po drugie, zadbaj o klientów, którzy nie mają jeszcze w telefonie aplikacji do sczytywania kodów QR, podając im krótki link do takiej aplikacji gdzieś w okolicy kodu.

Po trzecie, jak to widać na załączonym zdjęciu posadzki z galerii handlowej, wskaż co uzyska Twój klient po zeskanowaniu kodu. Napisz czy zostanie przekierowany na stronę, czy czeka go link do oferty specjalnej, czy otrzyma zakodowane informacje offline czy pobierze aplikację. Jeśli Twój kod prowadzi do ściągnięcia aplikacji, zaznacz, choćby symbolicznie, czy jest to aplikacja dedykowana na iphone’a, windowsa czy androida. Nie skazuj swoje klienta na frustrację z powodu niedopasowania kodu do jego telefonu.

Jak wygenerować kod QR?

Wystarczy skorzystać z generatorów internetowych, których pełno w internecie. Po czym pozostaje już tylko testować, testować i jeszcze raz testować, aż osiągniesz wyniki, jakie sobie wymarzyłeś.