Prowadząc własny biznes, prężnie działasz w mediach społecznościowych, a Twoja marka rozwija się równocześnie z Twoim produktem lub usługą? Gratulacje, jesteś na właściwej drodze! Koniecznie musisz jednak wiedzieć, że w tym czasie możesz natknąć się na negatywne opinie, które wydają się być potężnym ciosem dla Twojego brandu, szczególnie gdy firma dopiero się rozwija. Jak sobie z nimi radzić, gdy występują w Internecie? To, co może wydawać się przekleństwem dla Twojej marki, w rzeczywistości może być realną szansą na kolejne sukcesy. Dowiedz się dlaczego!
Istnieje parę powodów, dla których nie warto panikować w przypadku pojawienia się negatywnych opinii o Twojej firmie w sieci. Przede wszystkim, pamiętaj: zarzuty czy nieprzychylna opinia mogą być świetnym pretekstem do konwersacji ze swoim klientem, do nawiązania bliższego kontaktu czy też uzyskania większego zrozumienia na temat tego, co i dlaczego nie działa. Podjęcie rozmowy w sytuacji „kryzysowej” może ugruntować renomę Twojej marki.
Podchodzenie do konstruktywnej krytyki jako nauka
Negatywne komentarze często pojawiają się na popularnych portalach, gdzie użytkownicy mogą dzielić się swoimi doświadczeniami dotyczącymi danej firmy, jej produktów czy usług. Przekształć złą opinię na wartościową lekcję i wyciągnij z niej wnioski. Nie unikaj konfrontacji z osobą, która wyraziła swoją niezadowolenie. Wręcz przeciwnie, postaraj się wyjaśnić powstałe nieporozumienia oraz jak najszybciej rozwiązać problem.
Bądź empatyczny, zrozum kontekst sprawy, a także poproś o informacje, które pomogą Ci zrozumieć, dlaczego dana osoba jest niezadowolona i jak możesz to zmienić.
Popraw swój wizerunek
Negatywna opinia nie musi oznaczać, że Twój wizerunek jest na straconej pozycji. Dbanie o jakość obsługi klienta to fundament, na którym powinien opierać się każdy biznes. Jeżeli więc otrzymałeś opinię, która nie jest korzystna dla Twojej firmy, postaraj się jak najszybciej usunąć przyczynę niezadowolenia. Następnie – zaktualizuj dane związane z Twoim brandem, tak aby było widać, że bierzesz odpowiedzialność za działania swojej firmy i ciągle się rozwijasz. Takie podejście świadczy o profesjonalizmie i z pewnością zostanie docenione przez innych klientów oraz potencjalnych zainteresowanych.
Zyskaj nową perspektywę
Przemyśl, czy nie warto być wdzięcznym za negatywny feedback. Przecież nie tylko pochwały mogą wpłynąć na rozwój Twojej marki. Obiektywny ogląd sprawy może postawić Cię na bardzo korzystnej pozycji, z której będzie łatwiej ulepszyć swoje produkty lub usługi tak, aby jeszcze bardziej odpowiadały na potrzeby klientów.
Podsumowując – złe opinie to nie wyłącznie problemy, lecz często także szansa na sukces. Nie lekceważ pojawiających się negatywnych ocen, lecz zacznij z nich czerpać naukę i wyciągać wnioski.