Ilość fanów marki w serwisie społecznościowym Facebook jest przez wielu traktowana jako wyznacznik rozpoznawalności marki. W parze z tym idzie oczywiście prestiż. W przypadku prowadzenia kampanii, ilość fanów jest odzwierciedleniem efektywności kampanii. Dlatego i marketerom i agencjom odpowiedzialnym za kampanie na Facebooku zależy, aby ilość fanów była jak największa. (Ze strategicznego punktu widzenia, mówimy oczywiście o fanach, którzy są targetem danej marki.)
Jak zatem zwiększyć ilość fanów naszej marki na Facebooku? Jest na to kilka sposobów:
- Prowadzenie ciekawej i angażującej komunikacji.
Tutaj wiele zależy od Community Managera obsługującego Fan Page i od strategii komunikacji opracowanej przez agencję interaktywną. Jeżeli uda się nam mocno zaangażować fanów, możemy liczyć na to, że będą polecać naszą markę. Niestety ten model jest najmniej efektywny. - Rozdawnictwo + aplikacja
Istnieją marki, które dużą ilość fanów zawdzięczają akcji rozdawania gadżetów / kuponów itp. wszystkim, którzy zostaną fanami i zapiszą zwoje dane w dedykowanej aplikacji. To jest jakiś sposób, szczególnie, gdy chcemy szybko pozyskać fanów i co najważniejsze – mamy na to budżet. Np. dając każdemu fanowi etui na telefon komórkowy z nadrukowanym logo marki (koszt etui + nadruk + wysyłka = 10 zł), chcąc pozyskać 40.000 fanów, musimy zainwestować 400.000 zł. A co z tymi, którzy się nie załapią na gadżety? Raczej nie będą zadowoleni… No i większość zapisuje się, bo rozdają, a markę mają gdzieś! - Konkurs + aplikacja
Efektywny sposób to przeprowadzenie ciekawego konkursu, z dobrze dobranymi pod target nagrodami. Aby zwiększyć ilość zgłoszeń, mechanika powinna być prosta i intuicyjna, umożliwiająca uczestnictwo praktycznie każdemu fanowi. UWAGA! Konkursy na Facebooku mogą być prowadzone tylko przez dedykowane aplikacje. Dużym plusem wykorzystania aplikacji jest jej potencjał wirusowy. O tym, że Jacek Kowalski wziął udział w konkursie, dowiedzą się także jego znajomi. - Aplikacja jako gra lub gadżet
Do zwiększenia ilości fanów może doprowadzić także wdrożenie ciekawej aplikacji (np. interaktywna gra, quiz), którą będą używać (bawić się) i polecać dalej fani marki. Aplikacja taka posiada duży potencjał wirusowy, a sama akcja nie musi być wspierana konkursem, czy inną formą rozdawnictwa. - Reklama linków sponsorowanych na Facebooku
Facebook daje możliwość prowadzenia kampanii linków sponsorowanych promujących fan page marki w kilku formach:
– Reklamy na Facebooku (grafika + tekst)
– Zdarzenie sponsorowane (ikona fan page + nazwa fan page)
Kampania linków sponsorowanych może być bardzo skuteczną metodą zwiększenia ilości fanów, o ile zostanie dobrze zaprojektowana i zoptymalizowana. Pozyskanie jednego fana może kosztować nawet poniżej 1 zł. Realizacją takiej kampanii może zająć się wyspecjalizowana w tym temacie agencja interaktywna. - Inne formy reklamowe, promujące fan page marki
Niestety same w sobie inne, tradycyjne formy reklamowania fan page marki nie przyniosą większych efektów, a niekiedy nie przyniosą żadnych efektów. Dotyczy to także kampanii banerowych. Pomimo, że ruch z banera kierowany jest na fan page marki, ilość fanów rośnie bardzo wolno. Skala efektywności tej formy jest taka, że wydając 30.000 zł na banery, pozyskuje się ok 100 fanów.
Podsumowanie: Najbardziej skuteczną metodą zwiększenia ilości fanów jest działanie zintegrowane: dobra i przemyślana komunikacja, prosty w obsłudze konkurs z ciekawymi nagrodami, a wszystko to wsparte odpowiednio zoptymalizowaną kampanią linków sponsorowanych na Facebooku.
Jeżeli zainteresował Cię ten artykuł i szukasz firmy, która wypromuje Twoją markę na Facebooku, skontaktuj się ze mną: Łukasz Wołek, 600 004 680, lukasz.wolek(at)eura7.com. Agencja interaktywna Eura7.