Grudzień to czas podsumowań i prób przewidzenia tego, jaki będzie kolejny rok. Tym razem o prognozę pokusił się The Futures, dział prognostyczny firmy badawczej Millward Brown, przedstawiając swoje wnioski w raporcie „Digital & Media Predictions 2013”.
Pierwsze zmiany czekają nas w obrębie Facebooka, który zacznie jeszcze intensywniej wykorzystywać swój potencjał marketingowy. Reklamy w serwisie staną się bardziej interaktywne i… trudniejsze do zignorowania. Działania marek będą lepiej widoczne dla użytkowników, dzięki wykorzystaniu przez firmy nowych narzędzi i funkcji udostępnionych przez serwis.
Zmiany nie ominą także sektora mobilnego – branży, która rozwija się obecnie zdecydowanie najszybciej. The Futures przewiduje, że smartfony w znacznym stopniu zastąpią laptopy i inne urządzenia elektroniczne lub staną się ich „mózgiem”. Będą pełnić rolę pilotów sterujących rzeczywistością swoich użytkowników, zintegrowanych ze światem zewnętrznym w bezprecedensowy sposób. Ich zadaniem będzie daleko idące uproszczenie codziennego życia użytkowników oraz skupienie wielu funkcji w jednym mobilnym urządzeniu, sterującym pozostałymi.
Odbiorcy działań marketingowych będą oczekiwać znacznie większej i dalej posuniętej interaktywności ze strony firm i marek. Newralgiczny stanie się również czas. Coraz więcej kampanii planowanych będzie na bieżąco, a użytkownicy będą wymagać skrócenia czasu oczekiwania na odpowiedź marki lub firmy.
Wzrośnie rola marketingu zintegrowanego i wieloaspektowego, docierającego do klienta tam, gdzie ten aktualnie się znajduje. Największą skutecznością cieszyć się będą działania znoszące podział pomiędzy rzeczywistość on-line i off-line – takie, które w efektowny i efektywny sposób będą łączyć różne kanały komunikacji. Z roku na rok wzrasta budżet przeznaczany na działania on-line. Niespodzianek nie będzie i w nadchodzącym roku. Coraz większy nacisk firmy położą natomiast na zaangażowanie i budowanie relacji z konsumentem.
Internet powoli przestaje też być też całkowicie „darmowy”. W 2013 roku coraz więcej treści będzie dostępnych na zasadzie subskrypcji oraz w modelu pey-per-view. Doprowadzi to do tego, że odbiorcy zaczną poszukiwać eksperckich treści gdzie indziej, zwracając się w stronę bezpłatnych blogów.
Podsumowując, zapowiada się pracowity rok dla branży interaktywnej. Wypatrujemy go więc z niecierpliwością! :)
Raport można pobrać tu:
http://www.millwardbrown.com/ChangingChannels/2012/Predictions/
Katarzyna Zemlik
Marketing & PR Manager
Agencja interaktywna Eura7
tel: 728 838 144
katarzyna.zemlik@eura7.pl
www.eura7.com