Jak wiadomo, konkurencja na rynku jest coraz większa, a nauka na własnych błędach często niesie ze sobą duże straty, na które marka nie może sobie pozwolić. W takim wypadku dobrym pomysłem jest sięgnięcie po sprawdzoną metodę tworzenia strategii optymalizowania i konkurowania. Na co się zdecydować? Z pomocą przychodzi benchmarking, który jest odpowiedzią na potrzebę ciągłego rozwoju firmy.
Pojęcie benchmarkingu na stałe weszło w marketingowy żargon. Metoda ta jest stosowana niemal w każdej dziedzinie, lecz w szczególności wykorzystywana jest w planowaniu i realizacji celów przedsiębiorstwa. To tam sprawdza się najlepiej.
Benchmarking, czyli co?
To w najprostszym rozumieniu podpatrywanie liderów w danej dziedzinie i obserwowanie ich funkcjonowania na rynku. To analiza, w jaki sposób rozwiązują problemy inne firmy, które chcemy nie tyle kopiować, co inspirować się ich działaniami.
Wyobraźmy sobie, że nasze przedsięwzięcia marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, a marka przegrywa w zestawieniu z konkurencją. W takim przypadku należy skupić się na analizie liderów w danej dziedzinie za pomocą benchmarkingu. Jest on szansą poprawy wydajności działań firmy, korzystanie z niego może prowadzić do szybkiego rozwoju naszej marki.
Porównywanie się z innymi ma szerokie uzasadnienie. Taka konfrontacja pozwala na obserwację konkurencji, wyciąganie wniosków, aby uniknąć błędów, które popełnili nasi rynkowi rywale. Szukamy też praktyk lepszych od naszych, czynników, które w sposób twórczy zaadaptujemy do swoich warunków i możliwości. Zatem, dążąc do perfekcji w zarządzaniu firmą, poszukujemy sprawdzonych wzorców.
Na czym powinniśmy się skupić, korzystając z benchmarkingu?
Na informacjach. Tych rzetelnych, zweryfikowanych, które będą dla nas kluczowe w drodze do usprawnienia firmy. Znalezienie takich informacji pozwoli na zyskanie przewagi nad rynkowymi konkurentami. Wyselekcjonowane dane tworzą obraz lidera rynku, wzorzec jego działań – stosowanych metod, celów i planów, które zmniejszą ryzyko biznesowe, a pozwolą na zaoszczędzenie czasu, pieniędzy, przede wszystkim na osiągnięcie podobnych efektów. Warto podglądać firmy pionierskie w danej dziedzinie. Trzeba natomiast pamiętać, że w dzisiejszych czasach informacja wymaga ciągłej aktualizacji i weryfikacji, nietrudno bowiem natknąć się na fałszywe dane, z powodu których możemy mieć więcej kłopotów niż pożytku, jeśli je automatycznie wykorzystamy. Benchmarkingowy monitoring rywali na rynku musi odbywać się ze świadomością, że powinni go prowadzić profesjonaliści oraz że nie do wszystkich informacji dotrzemy.
Pamiętajmy, że nie będziemy kopiować strategii danej firmy. Benchmarking jest praktyką, która obejmuje przede wszystkim:
– inspirację
– pole do kreatywnego rozwoju marki
– samodoskonalenie się organizacji
– zwiększenie efektywności
– planowanie działań
– szansę na poprawienie niedociągnięć i błędów w działalności.
Praktyczny benchmarking dostosowuje rozwiązanie do własnej koncepcji, potrzeb i celów. To transformacja i udoskonalenia.
Chcąc zastosować go u siebie, musisz być nastawiony na zmiany, rzetelny research, CHŁODNĄ ocenę własnej organizacji i dużo pracy, która zaowocuje wieloma korzyściami dla firmy. Jeśli pracujesz w firmie o rozbudowanej strukturze, z filiami, zawsze możesz zacząć od benchmarkingu wewnętrznego.