Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska przy współpracy z ARBO Interactive, Grupą IQS, OPI, SWPS i WP.pl opublikował raport „A Ty komu ufasz?”, którego wyniki dotyczą obecności marek w serwisach społecznościowych. Zachęcamy marketerów do lektury, a jeszcze bardziej do uwzględnienia wniosków z tego raportu w prowadzonej w social media komunikacji.
http://www.iabpolska.pl/index.php?mnu=97&id=406
Raport porusza kwestie związane z potencjałem serwisów społecznościowych, strategią działań komunikacyjnych, zaufaniem użytkowników i z przyszłością marek w przestrzeni social media, a na szczególną uwagę zasługuje kilka faktów.
http://www.iabpolska.pl/index.php?mnu=97&id=406
O ile z przeprowadzonych badań jasno wynika, że od marek zdecydowanie oczekuje się informacji ofertowych, to warto podkreślić, że wpływ na kształt tych informacji każdorazowo powinien mieć – również ujęty w powyższym zestawieniu – aspekt dostarczania rozrywki. Zwykłe prezentowanie ofert specjalnych zaspokoi oczekiwania użytkowników – przynajmniej te informacyjne – ale z pewnością nie zachęci do interakcji, których oczekuje 50% respondentów (nawiązywanie dyskusji). W praktyce oznacza to, że najlepiej byłoby projektować wszystkie komunikaty tak, by poza informacją dostarczały także emocji, bo to one są podstawą i warunkiem rozrywki.
Konieczność dostarczania dobrego contentu – a właściwie coraz lepszego – wynika nie tylko z tego, że profile marek rywalizują o uwagę użytkowników z informacjami o innych userach (social spying: 72% ankietowanych szuka głównie info o swoich znajomych, 63% o „innych osobach”), ale dodatkowo jest motywowana stale rosnącą konkurencyjnością działań. W konsekwencji komunikacja marek zaczyna opierać się o treści rozrywkowe (kto z nas nie widział ostatnio jakiegokolwiek konkursu związanego z „piłkoszałem”?) oraz te bardziej kontrowersyjne. Jest to dla administratorów rozwiązanie o tyle prostsze, że łatwiej jest im w ten sposób uzyskać interakcje, ale biorąc pod uwagę zależność z poniższej ilustracji, właściwym kierunkiem może być próba wpisania tematu produktów w kontekst rozrywki.
http://www.iabpolska.pl/index.php?mnu=97&id=406
Zamiast organizować więc konkurs w zupełności oderwany od naszego produktu/usługi lepiej jest dobrze się zastanowić i znaleźć albo narrację, albo pomysł, które nie tylko poinformują, ale i rozbawią użytkowników. Trzeba tylko wiedzieć jak w tej kwestii pójść na taki komunikacyjny „kompromis”.
Raport można pobrać TUTAJ, polecamy! ;)