Jak podaje The Fournaise Marketing Group prowadzone obecnie kampanie reklamowe są coraz mniej skuteczne. Konsumenci coraz częściej reagują zupełnie obojętnie na reklamy, nie biorąc ich w ogóle pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Czy ten stan rzeczy ma szansę ulec zmianie?
Reklamy coraz częściej ignorowane
Badania przeprowadzone przez The Fournaise Marketing Group wykazały, że w pierwszym kwartale 2009 r. reklama wywarła wpływ na 21% mniej konsumentów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Największy spadek skuteczności kampanii reklamowych, aż o 28%, odnotowano na rynkach najbardziej rozwiniętych (Australia, Europa, Stany Zjednoczone) . Najmniejszy spadek poziomu podatności na reklamy – 14%, odnotowano w Chinach i Indiach. Powyższe wyniki dotyczą kampanii reklamowych prowadzonych zarówno w kanałach tradycyjnych (TV, prasa, radio, outdoor), jak również w Internecie.
Recesja dopadła przekazy reklamowe
Wydaje się, że przyczyny takiego stanu rzeczy leżą przede wszystkim w ogólnoświatowej recesji gospodarczej. Reklamy marek motoryzacyjnych, turystycznych i finansowych odnotowały największe spadki skuteczności, a te właśnie branże w najbardziej dotkliwy sposób odczuły skutki globalnego spowolnienia gospodarczego. Widać to analizując konkretne wskaźniki. Przykładowo produkcja nowych aut osobowych i dostawczych w Polsce w pierwszym kwartale 2009 r. spadła o 22% w porównaniu z początkiem ubiegłego roku. Wynika to głównie ze znacznego obniżenia popytu na rynku.
Sam zasięg nie wystarczy
Rezultaty analizy The Fournaise Marketing Group wskazują na konieczność zmiany podejścia reklamodawców do prowadzenia działań promocyjnych. Okazuje się, że szeroko wykorzystywane kampanie zasięgowe są coraz częściej ignorowane przez konsumentów. Zjawisko to w odniesieniu do internetowych kampanii banerowych zyskało już własną definicję ślepoty banerowej (bannner blindness). Chcąc więc dziś efektywnie prowadzić kampanie reklamowe wypada poważnie zastanowić się nad szerszym wykorzystaniem bardziej precyzyjnych narzędzi niż tradycyjne produkty zasięgowe.
Internet godny uwagi
Poszukując skutecznych metod reklamy warto zwrócić uwagę na interaktywne kanały komunikacji. Internet obecnie daje możliwość prowadzenia niemal bezpośredniego dialogu konsumenta z marką, likwidując tym sposobem często występującą barierę nieufności wobec przekazów reklamowych. Co więcej, stosowanie podobnych rozwiązań może warunkować wyższą skuteczność kampanii reklamowych prowadzonych metodami tradycyjnymi. Integrowanie mediów wydaje się obecnie optymalnym rozwiązaniem zwiększającym skuteczności promocji konkretnych marek.
Czas wziąć się do pracy
Spadająca podatność konsumentów na przekazy wykorzystywane w kampaniach promocyjnych to z jednej strony dość przygnębiająca, z drugiej zaś stanowiąca nie lada wyzwanie, wiadomość dla branży reklamowej. Rezultaty analizy The Fournaise Marketing Group wykazują, że istnieją dość poważne rozbieżności między oczekiwaniami potencjalnych klientów, a tym, co starają się komunikować marki. By zmienić tą sytuację konieczne jest zdefiniowanie na nowo docelowych grup konsumentów do których ma trafić określona marka oraz dobranie pod tym kątem odpowiednich działań. Za tym ogólnym stwierdzeniem kryje się przede wszystkim mnóstwo pracy tak dla marketerów, jak również dla firm z branży reklamowej.