Obszar marketingu jest jak studnia bez dna – można pisać o nim w nieskończoność, a tematów do poruszenia (czy aktualizacji) nie zabraknie. Ponadto wydaje się, że tych publikacji wciąż jest za mało. Świat nieustannie się zmienia i wymaga tego samego od wszystkich. Gdy większość opracowań, a nawet komentarzy szybko traci na aktualności, chętnie sięgamy po cenionych autorów z dziedziny marketingu, zwłaszcza prekursorów w branży. Philip Kotler jest właśnie taką postacią – autorytetem, któremu studenci kierunków marketingowych zawdzięczają biblię marketingu „Marketing Management”. Po jego publikacje sięgają również specjaliści oraz osoby szukające merytorycznej wiedzy z tego zakresu. Czym jest książkowa nowość wydawnicza tego autora, czyli „Marketing 5.0 Technologie Next Tech”?
Kolejna pozycja w twórczości Kotlera powstała we współpracy ze specjalistami z branży konsultingu marketingowego, współautorami są Hermawan Kartajaya i Iwan Setiawan. „Marketing 5.0 Technologie Next Tech” jest reakcją na potrzeby rynku zmieniającego się pod wpływem nowych technologii, ale też okoliczności losowych, takich jak pandemia. Jest pozycją oczekiwaną i spodziewaną, gdyż badanie i opisywanie tak dynamicznych obszarów jest konieczne. Któż więc, jeśli nie on, mógł to uczynić. Mając w pamięci Marketing 3.0 tego autora, możemy przystąpić do zgłębiana kolejnych rozważań.
Część Marketing 5.0 poświęcona jest cyfrowym aspektom branży, autorzy skupiają się szczególnie na szybkim postępie technologicznym, zmieniających się zachowaniach konsumenckich oraz zmianach w modelach biznesowych. Książka jest bogata w cenne podsumowania i trafne spostrzeżenia. Z całą pewnością napisana jest językiem przystępnym… dla nowicjusza. Czy dla profesjonalisty będzie odpowiednia? Osoba, która ma wgląd w świat marketingu i pewną wiedzę, może poczuć się nieusatysfakcjonowana po lekturze. A to za sprawą dużej liczby zagadnień poruszonych w książce. Wydaje się, że nie zostały one dostatecznie omówione, a tematu nie wyczerpano.
Rozmiar książki sprawia, że jest poręczna i może stać się pierwszym wyborem dla adepta marketingu. W końcu jest to książka cenionego i znanego w branży umysłu biznesowego.
Liczne rozdziały nakreślają problematykę Technologii Next Tech, co jest lepszą opcją niż wielostronicowe wykłady o prostych zagadnieniach. Przejrzyste ujęcie różnorodnej tematyki w rozdziałach spełni oczekiwania osób początkujących w branży. Podobnie przystępność w przekazaniu podstawowej wiedzy na tematy niezbędne do funkcjonowania w obecnym środowisku marketingowym.
Uaktualnianie wszystkich aspektów dziedziny marketingu jest ważnym przyczynkiem do metodologicznego traktowania tej gałęzi nauki. Tym cenniejsze są więc pozycje, które pojawiają się na rynku wydawniczym, można bowiem wypełnić luki w wiedzy czy poruszyć nowe zagadnienia, których ostatnio nie brakuje ze względu na te uwarunkowania rynku, które raczej trudno było przewidzieć. Łatwiej teoretyzować o możliwych negatywnych skutkach pandemii czy gospodarczej globalizacji, trudniej się odnaleźć w takich warunkach i podjąć wyzwanie opisania ich.
Książka Marketing 5.0 eksponuje aktualny i ważny temat nowej generacji technologii cyfrowych. Podczas lektury czuje się niedosyt, ale może właśnie o to chodzi. O zachęcenie czytelnika do zgłębienia poruszonego tematu, o własne przemyślenia? Książka Philipa Kotlera to pozycja, która daje czytelnikowi fundament do dalszego zgłębiania tematu, ale jej merytoryczny aspekt nie zaskoczy profesjonalistów z dużym doświadczeniem. Niemniej jednak warto po nią sięgnąć, żeby poszerzyć wiedzę i przypomnieć sobie o konieczności wprowadzenia Nowych Technologii do swoich firm.
Oferty pracy w marketingu można znaleźć na stronie Jooble.