Możemy zachwycać się nowymi strategiami digital marketingowymi czy możliwościami, które dają internet i media społecznościowe, ale – przynajmniej póki co – nic nie jest w stanie zdetronizować marketingu tradycyjnego, którego niektóre taktyki wciąż utrzymują się na szczycie efektywnych działań. Mimo że wiele firm decyduje się na całkowite zinternetyzowanie swoich koncepcji promocyjnych, to nic nie zmieni tego, że konsumenci zawsze będą doceniali billboard bądź plakat. Świadczą one bowiem o tym, że marka poważnie podchodzi do swoich klientów, zabiega o nich i reprezentuje dobry poziom. Jakie są więc strategie marketingu tradycyjnego, które wciąż działają bardzo dobrze?
Rozdania
Kiedy dajemy potencjalnemu klientowi produkt za darmo, w zamian zyskujemy jego zainteresowanie i zaufanie. Obecnie tzw. giveaway płynnie łączy się z celami marek w social mediach, ponieważ zazwyczaj prowokuje wiele interakcji i ogólnego ruchu na platformach. Rozdawać można też dosłownie, w świecie rzeczywistym.. Fakt jest taki, że darmowa rzecz zawsze pozytywnie wpłynie na konsumentów, zapewni odpowiedni rozgłos oraz grono zainteresowanych marką.
Wizualne komunikowanie marki
To najprostszy i najszybszy sposób, aby przekazać wiadomość konsumentom. O co dokładnie chodzi? Na przykład o wspominane już wcześniej plakaty, plansze reklamowe na ścianach budynków, a współcześnie również wszelkie ruchome reklamy na elektronicznych wyświetlaczach czy pojazdach – autobusach, taksówkach, a nawet rowerach miejskich. Nowa forma zakomunikowania przekazu tylko dodaje mu skuteczności. Obecność marki w przestrzeni publicznej właściwie nie ma prawa nie zadziałać.
Billboardy
Prosta reguła billboardu – niewiele tekstu i manewrowanie obrazem – od lat odnosi sukces. Specyficzny, wielkoformatowy komunikat jest nie do przeoczenia, a więc stanowi idealny sposób na budowanie świadomości marki. Billboardy rządzą się też swoimi prawami, pozostawiają spore pole do manewrów, mamy więc wiele dróg, którymi możemy pójść przy konstruowaniu naszego przekazu. Wykorzystanie gry słów, rozmaitych kontekstów, intertekstualność, “prztyczek w nos” dla konkurencji czy operowanie kontrowersją to tylko niektóre ze sposobów, które można wykorzystać, poszukując pomysłu na kreatywny billboard.
Ulotki, broszury
Pomimo inwazji aplikacji mobilnych, dzięki którym można zbierać punkty, tworzyć własne listy produktów czy uzyskiwać zniżki, papierowe ulotki wcale nie tracą na wartości. Jeżeli trzeba ogłosić specjalną promocję czy nową ofertę, wciąż wybiera się tę bezpośrednią formę przedstawienia klientowi informacji. Wydrukowana treść jest łatwiej przyswajana przez człowieka, ponadto fizyczna broszura prowokuje intensywniejsze reakcje emocjonalne.
Kontakt bezpośredni
To również powód, dla którego ulotki wciąż tak dobrze się sprawdzają – użytkownik bardziej docenia to, czego może dotknąć, poznać fakturę; zobaczyć i usłyszeć na żywo, poczuć. Materialne produkty są ponadto łatwiejsze do odnalezienia i, co bardzo istotne z psychologicznego punktu widzenia, stymulują ludzką podświadomość, dzięki czemu doznane wrażenia automatycznie zapisują się w naszych mózgach.
Spersonalizowane maile
Docenia się te wiadomości, które udowadniają, że nadawca zadał sobie jakikolwiek wysiłek, aby do nas dotrzeć. Jeżeli konsument zauważa jakąś oznakę zaangażowania, chętniej czyta informację i jest bardziej skory do podjęcia działania, które mu proponujemy. Personalizacja komunikatu korzystnie wpływa na budowanie relacji marki z klientem i pozyskanie jego zaufania.
Rozmowa
Jeden z bardziej subtelnych sposobów na zakomunikowanie swojej marki to marketing szeptany. W internecie przybiera on inną formę, czasem niestety nieco sztuczną, ale do rozmowy odbywającej się w rzeczywistości jesteśmy w stanie bardzo zgrabnie wpleść pozytywne informacje dotyczące naszej firmy, produktu czy działań. Jest to też zupełnie niewymagająca taktyka – nie potrzebujemy żadnych narzędzi czy materiałów oprócz nas samych.
Podziękowania
Najlepiej odręczne! Podobnie jak w przypadku spersonalizowanych maili, napisana osobiście notatka z podziękowaniem za dokonanie zakupu, bycie oddanym klientem lub uczestnictwo w jakimś wydarzeniu daje konsumentowi poczucie wyjątkowości.
Łatwo można zatracić się w stosowaniu strategii digital marketingowych, które dają ogrom możliwości i równie spektakularne efekty, jednak zwykła ulotka czy konkurs z nagrodami również jest w stanie zapewnić zainteresowanie marką na bardzo wysokim poziomie. Jeżeli tylko dobrze poznamy potrzeby potencjalnego klienta i odpowiednio dopasujemy strategię, stosując metody zarówno digitalowe, jak i tradycyjne, powinniśmy otrzymać spójną i efektywną kampanię.