Rok 2021 był kapryśnym czasem zmian i ewolucji, które zdefiniowały dotychczasowe działania marketingowe. Nie był tak nieprzewidywalny jak 2020, mimo to zapoczątkował nową erę dla przedstawicieli PR. Musieli się oni zmierzyć z trwającą pandemią, globalnymi zagrożeniami, zmiennością zachowań nabywców oraz utrzymywaniem się harmonogramów zdalnej pracy. Wzrost liczby fałszywych wiadomości i dezinformacji na platformach mediów społecznościowych wróży dla nadchodzącego okresu wiele zmian i jeszcze więcej innowacji. Czego możemy się spodziewać w czasie nadchodzących 12 miesięcy?
Oto, naszym zdaniem, zestawienie pięciu najważniejszych trendów w PR na 2022 rok:
1. Wzrost wartości mikroinfluencerów
Współpraca z influencerami jest wykorzystywana przez marki już od kilku lat. W ostatnim czasie bardzo wzrosło ich znaczenie dla strategii firm. Ten rodzaj współdziałania rozwijał się już w ubiegłym roku, lecz to właśnie rok 2022 będzie kluczowy dla tego trendu. Duże konta przyciągają licznych odbiorców, lecz zazwyczaj są oni mało zaangażowani. Konsument trafia tam powodowany głównie ciekawością. Konta mikroinfluencerów docierają do mniejszej liczby osób, lecz te społeczności są o wiele bardziej zaangażowane w ich treści, gdyż się z nimi utożsamiają. Stąd wiedzie prosta droga do budowania rzetelnego wizerunku marki. Czytelnicy oczekują autentyczności bardziej niż kiedykolwiek, zwłaszcza w czasach, gdy wzrosła liczba fałszywych wiadomości.
2. Wzrost znaczenia świadomości marki
Kształtowanie świadomości społecznej poprzez działania opiniotwórcze będzie nadal zyskiwało na znaczeniu. Badania konsumentów potwierdzają, że firmy powinny zwracać większą uwagę na relacje z otoczeniem. Marka, która angażuje się w aktualne problemy społeczeństwa i odpowiada na nie, zyskuje szacunek, a co za tym idzie- wiernych klientów, nabywców swoich produktów. W tym pędzie do utrwalania własnego logo i pozycji na rynku trzeba być ostrożnym, gdyż każde potknięcie może pociągnąć za sobą poważne konsekwencje. Społeczeństwo szybko reaguje na pomyłki marki, nieprzemyślane, zarazem ryzykowne akcje czy nieodpowiednie zachowanie. Firmę, w oczach konsumenta, skreśla również brak odpowiedzi z jej strony, co jest kwalifikowane jako dowód lekceważenia nabywcy i jego sprawy. Mając to wszystko na uwadze, marki powinny z wielką ostrożnością dokonywać wyboru influencerów, ponieważ potknięcia reprezentujących ją osobowości medialnych odbierane są przez społeczeństwo jako uchybienie firmy. Budowanie świadomości marki jest bardzo złożoną dziedziną, łączy bowiem merytoryczną, rzetelną wiedzę o produktach ze sferą psychologii postaw konsumentów indywidualnych i grup, wymaga zatem rozwagi i dobrej strategii PR.
3. Podcasty
W każdym roku celem dla marek jest przyciągnięcie uwagi konsumenta i zachęcenie go do aktywnego angażowania się w relacje z nimi. Dobrym sposobem na utrzymanie zainteresowania klienta będą podcasty z aktualnymi tematami. Możliwość słuchania materiałów w dowolnym momencie sprzyja popularności tej formy przekazu. Podcast może wpłynąć na postrzeganie marki w kategoriach eksperta w danej dziedzinie. Nawet jeśli podcast nie będzie miał licznych słuchaczy czy subskrybentów, to i tak jest duża szansa, że ich odbiorcy będą bardzo zaangażowani, co przyniesie pożądane skutki.
4. Rozmowy na żywo odzyskają popularność
Zniesienie obostrzeń i adaptacja do nowych warunków życia sprawi, że wywiady bezpośrednie, felietony i dyskusje ponownie powrócą z formy zdalnej. Rozmowy te odzyskają tradycyjny charakter. Nie oznacza to, że znikną transmisje online. Skuteczność tej formy komunikacji medialnej potwierdziła się w czasie pandemii. Transmisje online są bardzo wygodne i pozwalają na utrzymanie relacji z konsumentami, nie są jednak tak angażujące jak wydarzenia na żywo. Wszyscy chcą ponownie korzystać ze sprawdzonych już metod kształtowania opinii.
5. Autentyczność marki
Odbiorcy bardziej niż kiedykolwiek oczekują wiarygodności, zwłaszcza że fala fake newsów potęguje się w zastraszającym tempie. Od prawie dwóch lat autentyczność marki nabrała nowego znaczenia, udział w tym mają media społecznościowe, które umożliwiły konsumentom bezpośrednie zaangażowanie się w relacje z nimi. Od tamtej pory klienci reagują na najmniejsze oznaki nieszczerości lub nieuczciwości. PR-owcy muszą być przygotowani na poparcie dowodami i statystykami każdego stwierdzenia dotyczącego swoich działań. W 2022 warto przeanalizować wizerunek i zaplanować odpowiednią strategię, która umocni autentyczność marki na rynku.
Wartość, jaką może dać klientowi marka, okazuje się jednym z największych trendów 2022 roku. Wszystkie działania, które podejmie, będą weryfikowane miarą autentyczności, szczerości i autorytetu wniesionego przez firmę na rynek. Przedsięwzięcia związane z wizerunkiem marki powinny uwzględniać właśnie te kwestie, uzupełniając je o odpowiednią komunikację, silnie stawiającą na innowacje. Dużą rolę będą odgrywać działania wartościowe, konkretne i aktualne, podążające za wydarzeniami z życia codziennego. Klient będzie oczekiwał od marki jednoznacznych odpowiedzi i jasnego stanowiska, jednym słowem – stabilności. 2022 rok zapowiada się przełomowo w kwestii innowacji i trendów, jednak prym z pewnością będą wiodły projekty uwzględniające tradycyjne wartości, co powinno być widoczne w każdych podejmowanych działaniach.