Drugie spotkanie z cyklu Internet ASAP open już za nami, wydarzenie odbyło się 22 stycznia w krakowskim Klubie Kwadrat. Udział w nim wzięli studenci, pasjonaci oraz pracownicy działów marketingu i public relations, a także eksperci.
Na scenie Klubu Kwadrat wystąpili: Mateusz Miga z Dziennika Sport, Michał Zalewski z Krakowskiego Biura Festiwalowego, Dawid Maj i Aleksander Pawlik z BeDigital oraz Konrad Syga i Monika Klimkiewicz z BrandOxygen. Grono to uzupełnili prowadzący wydarzenie Łukasz Wołek oraz Maks Michalczak z Eura7 i Abanana.
W związku z tym, że głównym tematem wydarzenia były fake newsy, spotkanie rozpoczęło się od panelu prowadzonego przez Maksa Michalczaka, którego gościem był Mateusz Miga. Dziennikarz ten wielokrotnie jako pierwszy informował o wydarzeniach związanych z Wisłą Kraków, co oczywiste, dokładając starań, aby przekazywane wiadomości były z wiarygodnych źródeł i zgodne z prawdą. Rzetelność w dziennikarskim fachu to podstawa, zwłaszcza gdy komunikaty kierowane są do kibiców – odbiorców najbardziej zaangażowanych. Jednak i on musiał zmierzyć się z zarzutami, że podawane przez niego informacje mijają się z prawdą. Jak w takiej sytuacji zweryfikować swoje źródło? Czy Twitter może być kopalnią wiedzy, a może bardziej przeszkadza w codziennej dziennikarskiej pracy? Jaki ukryty cel ma informator, który ujawnia poufne zapisy czy uzgodnienia? O tym wszystkim mówił Mateusz Miga do kilkudziesięciu osób przybyłych na Internet ASAP open. Na koniec zaś Miga ujawnił, że jednym z ciekawszych miejsc spotkań z jednym ze źródeł informacji był… plac zabaw.
Scenę zaczarował Michał Zalewski z Krakowskiego Biura Festiwalowego, który pokazał, jak możliwą porażkę przekuć w sukces, i w jaki sposób odważna komunikacja, walcząca z fake newsami, może spowodować, że o wydarzeniu, czyli Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, zacznie się pisać wyłącznie pozytywnie, a organiczne zasięgi na Facebooku będą biły rekordy.
Następnie Łukasz Wołek przedstawił krok po kroku, w jaki sposób wójt Gminy Kraszewniki – Roman Kuźniak walczył z ACTA. O tym, czy istniał Kuźniak…, czy istniała Gmina Kraszewniki, przeczytacie tutaj. Czy to możliwe, że był to fake news, na który dały się nabrać największe media w Polsce?
Dawid Maj i Aleksander Pawlik z BeDegital wytłumaczyli, m.in. na swoim przykładzie, w jaki sposób Google zbiera o nas informacje i czy zawsze pokrywają się z rzeczywistością. I tak okazało się, że Dawid w ocenie Google interesuje się damskimi sprawami, boksem i krykietem, a Aleksander rodzicielstwem, domem i ogrodem. Obaj goście ze śmiechem opowiadali, że nijak ten obraz nie przystaje do ich zainteresowań i zagadnień, których szukali w najpopularniejszej wyszukiwarce świata
Duet z BrandOxygen w składzie: Konrad Syga i Monika Klimkiewicz starał się odpowiedzieć na pytanie, czy w mediach społecznościowych wszyscy kłamią. Bo co interesujące, to właśnie tam powstaje aż około 60% nieprawdziwych informacji. Kto je tworzy? W przypadku ponad 60% treści to zwykli użytkownicy internetu, a nie redakcje serwisów internetowych. Zgromadzeni na Internet ASAP open dowiedzieli się, jak Facebook walczy z fake newsami, czy można je zgłaszać podobnie jak inne niewłaściwe treści oraz dlaczego największe zainteresowanie nieprawdziwymi informacjami jest w Brazylii oraz Singapurze
Panelem, podczas którego raz po raz sala wybuchała śmiechem, był Marketing Fuck-up Festival. Jeden z gości – Damian podzielił się z widownią historią o śmiesznym filmie, który zamiast merytorycznego artykułu trafił do jednego z najważniejszych klientów. Monika zdradziła zaś, co się stanie, kiedy zamiast konkursowego regulaminu umieścisz na Facebooku link do pliku z planowanymi postami jednego z klientów, które każdy mógł edytować przez cały majowy weekend, a Tomasz… co się stanie, kiedy dział PR zdecyduje się na współpracę z influencerem, który kupił wszystkich followersów.
Następny Internet ASAP open zaplanowano 12 marca.
*Internet ASAP open to cykl otwartych spotkań, podczas których uczestnicy poznają aktualne trendy w branży digitalowej oraz wymieniają się doświadczeniami. Zgodnie z ideą wydarzenie łączy wysoką wartość merytoryczną z luźną atmosferą spotkania przy kawie lub piwie.
Fot. Paweł Moś