Stowarzyszenie Niezależnych Producentów Reklamowych (Association of Independent Commercial Producers, AICP), ogłosiło listę najlepszych amerykańskich reklam podczas tegorocznej edycji AICP show. Wyróżnienie na tej imprezie jest uważane za jedno z najważniejszych trofeów reklamowych w Stanach Zjednoczonych. Pojawiające się wśród konkurujących ze sobą (i wyróżnionych) marki takie jak Apple, adidas, Beats by Dre, P&G, WeTransfer i Amazon potwierdzają skalę i rangę tego wydarzenia, jak i całego konkursu.
Nagrody zostały przyznane w 22 zróżnicowanych kategoriach, w tym za efektywność reklamową, efekty wizualne, cel społeczny, montaż dźwięku oraz projekty studenckie.
Pierwsze kategorie zdominowało Apple niezwykle humanistycznymi i kreatywnymi spotami.
W kategoriach efektów wizualnych wygrał Samsung oraz popularny portal z ogłoszeniami o pracę Monster.com. W groteskowym spocie, wielki, pluszowy potwór-maskotka porywa z biura nieszczęśliwą pracownicę, przenosząc ją przez miasto w stylu filmów o Godzilli do, jak się można spodziewać, znacznie lepszego miejsca. Samsung również postanowił nas oczarować poczuciem humoru. Głównym bohaterem tego spotu jest uroczy struś, który podchodzi do otwartej werandy stojącego na sawannie domostwa, chcąc ograbić właścicieli z nieopatrznie pozostawionych smakołyków. Pochłonięty grabieżą, nagle wsadza łebek prosto w samsungowe okulary wirtualnej rzeczywistości. Ni stąd, ni zowąd niezdarny nielot trafia, a jakże, do symulatora lotu i uwiedziony widokami szybowania wśród chmur, wkrótce wzbija się w powietrze, wzbudzając szok i niedowierzanie pośród strusiowej braci. Wszystko to pod hasłem We make what can’t be made. So you can do what can’t be done.
Ja natomiast szczególnie polecam reklamy nagrodzone za muzykę i dźwięk – emocjonalne, z niezwykłym poczuciem humoru, wzruszające, motywujące, ale i pobudzające fantazję.
Jest wśród nich reklama platformy rekrutacyjnej Monster.com, przedstawiającej uroczego potwora z wielkim sercem, przy którym powiedzieć, że porusza się jak słoń w składzie porcelany to mało. Przy akompaniamencie sielankowej muzyki pół miasta na jego drodze zamienia się w gruzy.
Jest też Peter Dinklage i Morgan Freeman w epickim pojedynku freestajlowo-lipsyncowym jako Busta Rhymes oraz Missy Elliott, ścierający się ze sobą niczym ogień i lód. Przy okazji promują nowe Doritos Blaze oraz Mountain Dew Ice – w otoczeniu bezwstydnie nawiązującym do ich reprezentatywnych produkcji serialowo-filmowych.
Szczególnie też warto zobaczyć spot od dr Dre. Marka postanowiła mocno uderzyć w motywujące tony i zaprosić Serenę Williams, Neymara Jr., Carę Delevingne, Michaela K. Williamsa oraz Krisa Wu – wielkie nazwiska sygnujące różne historie przebijania się na szczyty marzeń pomimo niesprzyjających warunków, nieprzyjaznego środowiska, lęków, złośliwych ludzi i przykrych komentarzy. Czyli jak wybić się ponad hałas, above the noise – to tytuł spotu nagrodzonego za kinematografię. Ex aequo z równie efektownym i poruszającym projektem od Delta Air Lines – Runways.
AICP jest amerykańską organizacją non profit, założoną w 1972 roku jako stowarzyszenie z biurami w Nowym Jorku i Los Angeles. AICP reprezentuje interesy amerykańskich firm specjalizujących się w produkcji komercyjnej. Jej członkowie pracują przy filmach, produkcji wideo i materiałach cyfrowych dla reklamodawców i agencji.
Każdego roku uhonorowane prace stają się częścią archiwów Departamentu Filmu w Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
Nagrodzone projekty można zobaczyć tutaj: