X

O pozycjonowaniu. Jak sprawić by klienci odnaleźli firmę lub markę w sieci?

Posiadanie firmowej strony internetowej jest już dziś standardem. Nawet najlepsza strona nie będzie jednak przynosić zamierzonych efektów, jeśli nikt nie będzie jej odwiedzał. Jak sprawić, by potencjalni klienci dotarli do oferty firmy lub marki w Internecie? Rozwiązaniem jest pozycjonowanie.

źródło: http://www.flickr.com/photos/10612940@N00/2349098787/

Jak pokazują badania, 95%  internautów w Polsce, poszukując produktu lub usługi, korzysta z wyszukiwarki Google. Jednakże, z uwagi na fakt, że ponad 50%  internautów sprawdza tylko pierwszą dziesiątkę wyników wyszukiwania, należy dążyć do obecności serwisu www na pierwszej stronie wyników wyszukiwania – to na niej koncentrują się potencjalni klienci. Obecność na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce jest istotna zwłaszcza wtedy, gdy oferta danej firmy jest taka sama lub bardzo podobna do oferty wielu  innych podmiotów na rynku. Jak zatem osiągnąć i utrzymać wysoką pozycję serwisu w Google?Pozycjonowanie – co to znaczy?

Pozycjonowanie to proces mający na celu uzyskanie wysokiej pozycji danej strony internetowej w wyszukiwarce w odpowiedzi na wybrane frazy lub słowa kluczowe. Najważniejsze jest, aby te frazy lub słowa jak najtrafniej charakteryzowały tematykę strony internetowej czyli – de facto – oferowaną markę, produkt czy usługę. Dzięki temu, na stronę internetową trafią osoby rzeczywiście zainteresowane jej tematyką, a więc potencjalni klienci. Jeśli słowa kluczowe zostaną źle dobrane, ruch na stronie prawdopodobnie również się zwiększy, aczkolwiek trafią na nią osoby przypadkowe.

Cierpliwość popłaca

W przypadku pozycjonowania serwisu internetowego efekty nie są widoczne od razu. Na rezultaty podjętych działań trzeba poczekać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. To, ile czasu będzie potrzebne, zależy od wielu czynników. Można, natomiast, przyjąć, że im mniej konkurencyjne słowa kluczowe, tym efekty będą szybciej widoczne.

Monitorowanie efektów

Zleceniodawca powinien mieć na bieżąco dostęp do wyników pozycjonowania. Umożliwi mu to monitorowanie zajmowanych pozycji przez wybrane słowa kluczowe w poszczególnych dniach. Ponadto, dostęp do tych informacji pozwoli także obserwować, jakie są skutki działań podejmowanych przez firmę pozycjonującą.

Ile to kosztuje?

Jednym z kluczowych pytań, pojawiających się w kontekście pozycjonowania, są koszty jakie musi w związku z nim ponieść zleceniodawca. Wpływ na cenę danego słowa kluczowego ma, między innymi, konkurencyjność danej frazy. Warto jednakże podkreślić, że nie jest to jedyny czynnik i dlatego też ceny ustalane są indywidualnie dla każdego słowa kluczowego.

Celem pozycjonowania jest osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy, a konkretnie – pierwsza dziesiątka wyników. Dlatego też najczęściej zleceniodawca płaci firmie pozycjonującej tylko za te dni, kiedy strona znajduje się właśnie na pierwszej stronie wyników. Miesięczne koszty pozycjonowania zależą więc od liczby dni, w których dana strona znajdowała się na płatnej pozycji.

Przejrzyste zasady przede wszystkim

Opłaty za pozycjonowanie różnią się pozycji w zależności od pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania. Najwyższe kwoty są – rzecz jasna – za pierwszą pozycję, nieco niższe za miejsca od drugiego do piątego, a najniższe – za miejsca sześć do dziesięć. Przejrzysty system rozliczana się między zleceniodawcą a firmą pozycjonującą jest kolejnym plusem przemawiającym za tego rodzaju działaniami promocyjnymi.

Pozycjonowanie to szansa, aby serwis internetowy był efektywnym narzędziem pozwalającym firmie pozyskiwać klientów. Budżet przeznaczony na tę formę promocji to dobra inwestycja w biznes.