Programy lojalnościowe stały się jednym z najważniejszych narzędzi dla przedsiębiorstw, które chcą zbudować silne i trwałe relacje z klientami. Traktowane jako inwestycja, niosą ze sobą korzyści zarówno dla klienta, jak i firmy – podnoszą satysfakcję klienta z zakupów, zwiększają zaangażowanie i przywiązanie do marki, a przede wszystkim – pobudzają sprzedaż. Moment ten stanowi doskonałe tło do spojrzenia na skuteczność programów lojalnościowych oraz na strategie ich budowania.
Aby zrozumieć siłę programu lojalnościowego, musimy najpierw zrozumieć, co oznacza lojalność klienta. Lojalność to wierność klienta wobec marki, która jest wynikiem pozytywnych doświadczeń, zadowolenia i percepcji wartości. Program lojalnościowy ma za zadanie intensyfikować te uczucia przez różnego rodzaju motywatory, takie jak np. programy punktowe, karty rabatowe, programy VIP, itp.