X

Po co nam social media i z czym to się je.

Chyba każdy z nas zetknął się z fenomenem social media. Profile na naszej-klasie, facebooku, prowadzenie/czytanie blogów czy mikroblogów, dyskusje na forach to dla większości z nas codzienność. Serwisy społecznościowe na dobre wpisały się w codzienne użytkowanie Internetu, ale czym tak naprawdę są i jakie znaczenie mają dla biznesu?

Mimo tak ogromnego szumu wokół pojęcia social media, to tak naprawdę stosunkowo trudno jest je jednoznacznie zdefiniować. Najczęściej określa się jako kanały komunikacyjne umożliwiające interakcję między internautami, wymianę ich doświadczeń oraz informacji. Platformy wykorzystywane w mediach społecznościowych pozwalają użytkownikom na niemal nieograniczoną komunikację i są coraz częściej wykorzystywane przez reklamodawców. Pozwalają im nie tylko na prezentację marki oraz jej oferty produktowej, ale także na kreowanie jej pozytywnego wizerunku, przeprowadzanie konkursów i bezpośredni kontakt z Klientami.
Nie można podawać w wątpliwość faktu, że social media w ostatnim czasie stały się nieodłącznym elementem naszego życia i to zarówno zawodowego, jak i prywatnego. Odświeżenie dawno już zapomnianych znajomości, czy łatwy sposób na znalezienie kontaktów biznesowych to tylko niektóre z opcji, jakie dają nam te platformy komunikacyjne. Pozwalają one także na wybranie dokładnie wyselekcjonowanej grupy osób do których zamierzamy dotrzeć z przekazem reklamowym. Selekcja ta jest możliwa nie tylko pod kątem wieku, czy miejsca zamieszkania, ale także konkretnych zainteresowań.

Należy zaznaczyć, że social media to przed wszystkim komunikacja, także ta między marką a Konsumentem. Do takich platform interakcji można zaliczyć:
fora dyskusyjne (np. forum.gazeta.pl), które zapoczątkowały cały ten „bum”. Fora dyskusyjne opierają się o mechanizm umożliwiający dialog i są zazwyczaj podzielone na różne wątki i grupy tematyczne. Osoby komunikujące się za pośrednictwem forum bardzo często wymieniają się doświadczeniami, informacjami czy poradami. Użytkownicy forów mają więc silny potencjał opiniotwórczy.
blogi (np. labber.pl) zawierające chronologicznie ułożone wypowiedzi, które najczęściej można komentować. Tematyka blogów jest bardzo różnorodna i można do nich zaliczyć blogi: satyryczne, profesjonalne, biznesowe, rozrywkowe, plotkarskie, publicystyczne, naukowe etc.
mikroblogi (np. blip.pl). Można je określić jako multimedialną platformę wymiany myśli i opinii, gdzie każdy użytkownik jest jednocześnie autorem, czytelnikiem i komentatorem, a komunikat najczęściej bywa ograniczony ilością możliwych do użycia znaków.
serwisy do dzielenia się treścią. Najczęściej są to pliki wideo (youtube.com), czy zdjęcia (Flickr.com), ale również wiedza (wikipedia.org).
portale społecznościowe (nasza-klasa.pl, facebook.com). Są one współtworzone przez grupy osób, które łączą wspólne zainteresowania, przynależność do danej grupy demograficznej, poszukiwanie nowych znajomych lub komunikacją ze znajomymi. Tego rodzaju portale są najbardziej rozbudowanymi serwisami społecznościowymi.

Wymienione wyżej narzędzia są najpopularniejszymi technologiami wykorzystywanymi do komunikacji w Internecie. Często, dla bardziej klarownego obrazu social media przedstawia się je graficznie, na przykład w następujący sposób:

(źródło flickr.com)

Aby dokładniej poznać fenomen mediów społecznościowych odniosę się do artykułu Dawid Pacha(„Social Media, lekcja 1” z dnia 17.07.2009), który zestawił je z mediami tradycyjnymi. Autor tego porównania pokazuje jak dużą różnicę da się zaobserwować w sposobie przekazie informacji. W tradycyjnych mediach przekaz kierowany jest „z góry na dół”, czyli od autora wypowiedzi do jej odbiorcy. Natomiast w mediach społecznościowych zaciera się granica między autorem i czytelnikiem. Każdy może publikować treści, oraz komentować informacje zamieszczane przez innych twórców. Również dostępność publikowanych treści za pomocą social media jest dużo szersza. Po pierwsze dostęp jest zazwyczaj darmowy, a dodatkowo łatwo dostępny dla każdego. Natomiast w mediach tradycyjnych dostęp jest ograniczony ze względu na środki przekazu przez co zasięg treści jest dużo węższy. Dostarczanie informacji za pomocą mediów społecznościowych jest dodatkowo szybsze i trwalsze. Aby opublikować informacje wystarczy dostęp do komputera i Internetu, a treści zamieszczane widoczne są automatycznie i najczęściej nie są usuwane, przez co zostają w danym miejscu na stałe. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod przekazu, gdzie publikacja jest jednorazowa. Najistotniejszą jednak według mnie różnicą jak słusznie zauważył Dawid Pacha, jest brak kontroli przekazu kierowanego za pomocą mediów społecznościowych. O ile w media tradycyjne mimo wszystko kierują się pewnego rodzaju cenzurą, o tyle social media są właściwie niemożliwe do odgórnego kontrolowania. Oczywiście istnieje moderacja wypowiedzi tak, aby nie godziły one zbytnio w uczucia, czy przekonania odbiorców. Natomiast to sami użytkownicy decydują o tym, które treści będą czytane, a które zmieniane.

Zdefiniowanie mediów społecznościowych nigdy nie odda w pełni ich fenomenu oraz – wciąż rosnącej – popularności. Aby w pełni je zrozumieć, po prostu należy z nich korzystać. Ponieważ każdy z nas może nie tylko znaleźć interesujące informacje, ale także może stać się twórcą przekazu, czy wręcz liderem opinii. Tylko uwaga – social media wciągają :)