Kiedy ktoś decyduje się stworzyć własną stronę internetową, zazwyczaj dopiero gdy jest ona już gotowa, zaczyna myśleć o pozycjonowaniu jej w wyszukiwarce. Tymczasem powinno być zupełnie na odwrót. O tym co zrobić, żeby nasza strona była jak najbardziej dostosowana do wyszukiwarek, powinniśmy pomyśleć jeszcze zanim zaczniemy się zastanawiać jak powinna wyglądać!
Podstawową rzeczą, o której zapominają wszyscy, którzy słyszą hasło SEO (Search Engine Optimalization) lub pozycjonowanie, jest to, że strona przyjazna dla wyszukiwarek, to strona przyjazna dla użytkowników. Wbrew pozorom, połączenie tych dwóch rzeczy to wcale nie kombinacja wody i ognia. Wiadomo przecież, że głównym zadaniem wyszukiwarki jest dostarczenie jej użytkownikom wyników, które jak najlepiej odpowiadają ich zapytaniom. Programy (zwane robotami wyszukiwarek), które przeszukują Internet i tworzą rankingi stron, mają za zadanie oceniać strony pod kątem przydatności dla użytkownika, a nie wprowadzonych w kodzie zmian, które pomagają w pozycjonowaniu strony. Dlatego właśnie algorytmy tych programów są ściśle strzeżoną tajemnicą i są bardzo często zmieniane, tak, aby nie można było sztucznie polepszyć pozycji strony dzięki sprytnym zabiegom, które nie mają żadnej wartości dla zwykłego użytkownika strony.
Źródło: Flickr.com
Gdy planuje się stworzenie strony internetowej firmy czy marki, należy zacząć od tego, jak najlepiej przystosować ją do potrzeb internautów. Jak się do tego zabrać? Trzeba pomyśleć o tym, co ktoś może wpisać w pole wyszukiwarki, jeżeli będzie chciał znaleźć usługi lub produkty, które oferujemy. Następnie trzeba sprawdzić jakie hasła są najczęściej wyszukiwane. Najlepiej zacząć od rozmowy ze wszystkimi pracownikami firmy i zasięgnięcia ich opinii. Najcenniejsze będzie to, co powiedzą nam osoby bezpośrednio zaangażowane w sprzedaż, ponieważ to one mają kontakt z klientami i wiedzą,
o jakie produkty klienci najczęściej pytają i jak formułują, związane z tymi produktami czy usługami, pytania.Kiedy wstępna lista słów kluczowych jest już gotowa, najlepiej sprawdzić, jakie podobne frazy zaproponuje nam wyszukiwarka, kiedy będziemy ich szukać. W Google frazy podobne do tej, którą wpisaliśmy, często wyświetlają się pod wynikami wyszukiwania.
Bardzo pomocne będzie też „narzędzie propozycji słów kluczowych”, oferowane przez program AdWords. Mimo, że służy ono głównie do ustalania stawek reklam AdWords, jest także cennym źródłem informacji na temat liczby miesięcznych wyszukiwań interesujących nas fraz. Korzystanie z tego narzędzia nie wymaga posiadania konta AdWords, jest dostępne dla wszystkich. Oprócz liczby wyszukiwań, można w nim także znaleźć wiele propozycji podobnych słów kluczowych, których najczęściej szukają internauci.
Gdy będziemy postępować zgodnie z powyższymi wskazówkami, przygotujemy sprawdzoną i dobrze dostosowaną do profilu działalności firmy czy specyfiki marki listę słów kluczowych. Dzięki takiej liście firma, firma wykonująca serwis www, będzie wiedziała pod jakie hasła powinna ją zoptymalizować. Wiedza o tym, czego szukają internauci jak chodzi o daną działalność, produkty czy usługę, pozwoli także tak dostosować architekturę informacji na naszej stronie, aby każdy, kto na nią trafi, bez problemu odnalazł dokładnie to, czego szuka.