Nowe możliwości komunikacji z konsumentami, bezpośredni kontakt, a zarazem duże ryzyko to główne aspekty charakteryzujące obecność marek w social media. Przyjrzyjmy się pracy agencji, w której pracuję (Eura7), która od samego początku obsługuje marki w mediach społecznościowych.
A więc… postawmy kilka pytań, które stawiają nawet blogerzy:
Czy warto płacić za działania agencji social media? Czy nie przepłacam?
To zależy jak podejdziemy do tego zagadnienia. Działania marketingowe charakteryzują się tym, że zazwyczaj (bez prowadzenia szczegółowej analizy i badań) nie można dokładnie zmierzyć czy miały one wpływ na główny cel działań biznesowych, czyli na sprzedaż. Podobnież jest z działaniami w social media. Oczywiście można operować celami mierzalnymi, udostępnianymi w statystykach (takimi jak Engagement Rate, czy przyrost fanów), ale trudniej jest udowodnić, że wzrost sprzedaży wynika właśnie z zaangażowania kilkudziesięciu tysięcy fanów na Facebooku.
Komunikację z konsumentami powinniśmy traktować jednak jako działania wizerunkowe. Jest to idealne narzędzie dla marek, którym zależy na stałej obecności w umyśle konsumenta.
Jeżeli porównamy koszt prowadzenia fan page na Facebooku, który może oscylować w granicach 2-20 tysięcy złotych miesięcznie do kosztu działań w prasie rzędu 50-100 tysięcy lub telewizji rzędu 2-4 milionów, widzimy wyraźną różnicę.
A zatem wszystko zależy od tego, jakie cele sobie stawiamy. Komunikacja w mediach społecznościowych jest obustronna, buduje zaangażowanie i lojalność. Komunikacja kanałami tradycyjnymi jest jednokierunkowa i kosztowna. Zawsze warto jednak przerzucić z telewizji te 200.000 zł na działania w social media. Telewizja na tym nie ucierpi, a marka z pewnością zyska.
Ile powinno kosztować prowadzenie profilu na Facebooku?
Zaangażowanie zespołu agencji w prowadzenie komunikacji jednaj marki na Facebooku nie pozwala na obniżanie miesięcznego kosztu obsługi poniżej 2.500 zł. Do tego dochodzą budżety na reklamę płatną (od kilkuset złotych, to kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie), wartości aplikacji (od 100 zł do kilkunastu tysięcy) oraz dodatkowe koszty związane z innymi kanałami (Linkedin, YouTube itp).
Od czego zależy cena aplikacji na Facebooka?
Cena aplikacji zależy głównie od tego, czy korzystamy z gotowego rozwiązania, czy szyjemy na miarę. Gotową aplikację można wypożyczyć już od 100 zł miesięcznie. Ceny aplikacji szytych na miarę też są szyte na miarę i zależą od ilości czasu pracy, jaki inżynierowie pracujący w agencji planują przeznaczyć na jej wdrożenie. Im bardziej skomplikowany projekt, tym droższy.
Co wchodzi w zakres pracy agencji przy obsłudze social media?
Wydawać by się mogło, że praca agencji sprowadza się tylko i wyłącznie do publikacji postów. Nic bardziej mylnego. Agencja odpowiedzialna jest za kompleksową budowę wizerunku w mediach społecznościowych, w związku z tym praca agencji dla każdej marki osobno składa się z:
– opracowania strategii obecności marki w social media,
– opracowania scenariuszy działań antykryzysowych,
– wymyślenia koncepcji kreatywnej (np. Kobiety z Zasadami, http://www.facebook.com/pieklowgebie),
– bieżącego przygotowywania postów – praca copywritera,
– przygotowywania ilustracji dla postów – praca grafika i fotografa,
– ciągłej moderacji Facebooka, YouTube, i innych mediów (od 8 rano do 12 w nocy),
– przygotowywania i prowadzenia konkursów,
– przygotowywania kreacji do reklam,
– prowadzenia kampanii CPC w social media i ich ciągłej optymalizacji,
– raportowania i analizy otoczenia konkurencyjnego,
oraz wielu innych czynności, które muszą być prowadzone, aby działania w mediach skutecznie budowały zaangażowanie i lojalność fanów.