Najnowszy raport „2010 Social Media Marketing Industry Report” autorstwa zespołu SocialMediaExaminer.com wskazuje, że marketing w mediach społecznościowych jest obiektem zainteresowania zdecydowanej większości marketerów po obu stronach Oceanu Atlantyckiego. Problemem jest transformacja zainteresowania w konkretne działania. Działań zaś prosto w efekty. To wydaje się tak proste, że aż trzeba to ułatwić. Czy jest na to sposób?
Marketerzy uwierzyli społecznościom
SocialMediaExaminer.com przeprowadził ankietę wśród 1898 marketerów z Europy, Kanady i Stanów Zjednoczonych. 91% przyznało, że wykorzystuje marketing w mediach społecznościowych w działaniach promocyjnych. Co ciekawe, ponad 60% marketerów swoją przygodę z social media rozpoczęło zaledwie kilka miesięcy temu. Możemy więc tutaj mieć do czynienia z fazą badania możliwości rynku i przydatności jego narzędzi w konkretnych działaniach marketingowych. Faza ta może tym krócej trwać, im więcej marketerzy uzyskają dowodów na to, że opłaca się inwestować w kampanie w social media.
Ćwierkanie na ścianie
W tego typu działaniach najczęściej wykorzystywane są takie serwisy jak Twitter.com (88%), Facebook.com (87%), LinkedIn (78%), blogi (70%). YouTube znalazł się dopiero na piątym miejscu tego zestawienia. 46% marketerów w ostatnich miesiącach zdecydowało się wykorzystywać możliwości tego serwisu w działaniach marketingowych. Wyniki badania SocialMediaExaminer.com prezentują ogólne trendy w rozwoju social media marketingu, które mogą, aczkolwiek nie muszą, powtarzać się na polskim rynku.
Jesteśmy na swoim
Specyfika polskich mediów społecznościowych jest inny od amerykańskiej, czy brytyjskiej. Oprócz Facebook.com, mamy przecież Nasza-Klasa.pl, Goldenline.pl jest u nas o wiele bardziej popularne niż LinkedIn, a oprócz Twittera mamy 160 znaków do powiedzenia na Blip.pl. Każde z tych miejsc umożliwia prowadzenie kampanii społecznościowych dla wielu marek z różnych segmentów. Kwestią otwartą jest jednak jak bywają budżetowane poszczególne przedsięwzięcia z wykorzystaniem social media. Media społecznościowe są w większości darmowe, lecz tylko dla swoich użytkowników. Muszą na czymś zarabiać, więc prowadzeniem w nich działań marketingowych wymaga odpowiednich inwestycji. Ich pułap wyznaczają tak naprawdę cele, jakie powinny być zrealizowane poprzez komunikację marki w social media.
Trzeba być faktem, by stać się wydarzeniem
Budżet pozwalający na przeprowadzenie widocznej kampanii w social media, w Polsce powinien się kształtować powyżej kilkudziesięciu tysięcy złotych. Odpowiednie zaplanowanie działań i przygotowanie narzędzi pozwalających na pogłębienie interakcji z użytkownikiem, często decyduje o sukcesie wielu marketingowych przedsięwzięć. Z drugiej strony należy zwrócić uwagę, że specyfiką mediów społecznościowych jest długofalowy charakter relacji marki ze społecznością.
Zaniechanie komunikacji w social media po zakończeniu głównej kampanii jest błędem, popełnianym niestety przez pewną część marketerów. Community Management powinien w najbliższym czasie stać się elementem planowania długofalowej strategii marketingowej. Lojalny konsument i jego rekomendacja to jedna z głównych broni, jaką współcześnie mogą wykorzystywać marki w budowie swojej przewagi konkurencyjnej. Rolą agencji interaktywnych jest wskazanie sposobów i metod, jakie pozwolą wykorzystać potencjał social media w tym kierunku. Rezultaty zaś obronią się same.
Wykresy pochodzą z serwisu marketingcharts.com