Rok 2016 i wszystko co się w nim wydarzyło to już przeszłość. Przed nami kolejne 12 miesięcy i teraz liczy się tylko to, co przyjdzie wraz z nimi. Patrząc na minione 365 dni, można powiedzieć, że był to okres, w którym social media przeżyły prawdziwy rozkwit.
Nowy rok nie powinien być pod tym względem gorszy od poprzedniego. Wszystko wskazuje, że będzie to czas dynamicznej kontynuacji a o jej kierunku prawdopodobnie zdecydują trendy tu wymienione. Czy okażą się słuszne? O tym przekonamy się w przeciągu nadchodzących miesięcy!
1. VIDEO LIVE:
Już dziś content video live skutecznie wypiera tradycyjną treść, czego udokumentowaniem są modyfikacje dokonane na największych platformach social media. Instagram, Snapchat, Twitter oraz Facebook – wszystkie one mają specjalne rozwiązania, które ułatwiają użytkownikom udostępnianie treści w formie filmów dodawanych na żywo. Prawda jest taka, że bez nich wiele marek nie wyobraża sobie już funkcjonowania w social media. To w końcu jeden z najlepszych sposobów na pokazanie swojej autentyczności.
Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych 12 miesiącach transmisje live będą odgrywać jeszcze większe znaczenie. Szczególnie będzie można to zauważyć w obszarze wydarzeń oraz sportu. Świetnym przykładem są największe festiwale muzyczne czy klub piłkarski Real Madryt. Drużyna ze stolicy Hiszpanii już obecnie korzysta z facebookowych transmisji do relacjonowania meczów drugiego zespołu, treningów czy konferencji prasowych. W 2017 roku takie działanie może stać się ogólnie przyjętą normą wykorzystywaną przez każdy podmiot.
2. KOMUNIKATORY I CHATBOTY:
Pamiętacie Messengera sprzed roku? Wtedy była to zupełnie prosta platforma umożliwiająca użytkownikom Facebooka komunikację między sobą. W ciągu roku aplikacja przeszła gruntowną zmianę (jak większość produktów od Marka Zuckerberga) dzięki czemu zyskała kilka ważnych funkcji. Wydaje się, że to początek, który będzie kontynuowany w 2017 roku.
Jedną z prognoz dla Messengera i innych aplikacji służących do komunikacji jest wprowadzenie botów. Ich zadaniem będzie zamiana komunikatorów w miejsca do prowadzenia obsługi klienta. Boty będą pełnić tam rolę „wirtualnych doradców”, którzy będą pomagać konsumentom w rozwiązaniu problemów. Najbliższy rok powinien być okresem, w którym boty zaczną pełnić rolę narzędzia wspierającego tradycyjne biuro obsługi klienta.
3. WIĘCEJ PŁATNEJ REKLAMY:
Ubiegły rok to czas zdecydowanego wzrostu płatnych form promocji na portalach społecznościowych. Co prawda wciąż rdzeń działalności w social media stanowią tradycyjne fanpage’e, ale w kolejnych 12 miesiącach możemy spodziewać się, że treści sponsorowane będą powoli przejmować prym i dominować. Z pewnością przeświadczeń na temat unikania przez użytkowników płatnych treści można odłożyć na półkę pomiędzy książki z bajkami.
Trend sugerujący oparcie kampanii na płatnych treściach ma swoje oparcie w wielkim atucie prowadzenia tego typu działań. Jest nim możliwość dotarcia do odpowiednio zdefiniowanego odbiorcy, co pomaga skutecznie zmieniać odbiorców contentu w konsumentów. Dzięki temu marka notuje zyski i zwrot kosztów poniesionych na promocję. Popularyzacja płatnych treści przyniesie korzyści także konsumentom, którzy będą otrzymywać lepiej spersonalizowany content.
4. ZAAWANSOWANA ANALITYKA:
Nie od dziś wiadomo, że kluczem dobrze zrealizowanej kampanii promocyjnej jest dokładna analityka i zbieranie informacji odnośnie odbiorców. Potwierdzi to każdy specjalista zawodowo zajmujący się prowadzeniem profili w mediach społecznościowych. Obecnie każdy z największych kanałów social media już oferuje w tym temacie bardzo ciekawe rozwiązania.
Analityka to kolejny trend, który prawdopodobnie zdecyduje o tym w jakim kierunku pójdą social media w 2017 roku. Możemy się spodziewać, że kolejne 12 miesięcy przyniesie jeszcze ciekawsze rozwiązania, pozwalające na jeszcze dokładniejsze sprawdzanie do kogo w istocie trafia nasza treść, a to w konsekwencji wpłynie na jakość oferowanego contentu.
5. ROZSZERZONA RZECZYWISTOŚĆ:
To nic innego jak połączenie świata rzeczywistego z elementami generowanymi komputerowo. Prekursorem działania tego typu jest Snapchat, który jako pierwszy umożliwił rozszerzenie zdjęć i filmów video specjalnymi naklejkami oraz filtrami. Kolejnym przełomowym punktem w tym aspekcie był ogromny sukces aplikacji Pokemon GO. Pozytywna opinia konsumentów sprawiła, że Facebook błyskawicznie wprowadził to na Instagramie i Messengerze.
Wszystkie przewidywania wskazują, że w kolejnym roku ten trend będzie się jeszcze bardziej rozwijał i będzie jednym z głównych kierunków w social media. Według najświeższych informacji najwięksi przedstawiciele social media bardzo intensywnie eksperymentują w tym obszarze, czego efektem są choćby najnowsze inwestycje Facebooka w opcje Masquerade.
6. WIĘKSZA KREATYWNOŚĆ:
O kierunku, w którym podążą social media w nowym roku zdecydują nie tylko rozwiązania wprowadzane przez największe platformy ale także działania prowadzone przez samych twórców contentu. Każda z największych platform oferuje bardzo wiele ciekawych rozwiązań. Kluczem jest jednak nieszablonowe podejście do nich i zaprezentowanie swojej kreatywności.
To właśnie kreatywność content designerów będzie prawdziwym testem dla wszystkich innowacji wprowadzonych w ostatnim czasie przez kluczowe platformy. Każdego dnia do konsumentów dociera tak wiele treści, że nie jest on w stanie zapoznać się nawet z niewielkim jej odsetkiem. Dlatego nieszablonowe podejście zdecyduje o tym kto utrzyma się na rynku.