Cześć! Do tej pory przyszło Wam czytać 99 naszych (niejednokrotnie przydługich) wstępów. Dziś na przekór nabieramy szampana w usta i wznosimy toast za setnego Sprasowanego Banana! Dziękujemy, że jesteście z nami! Udanej lektury!
Adidas walczy z presją
Dla nas – miłośników marketingu, przygotowanie 100 odcinków Sprasowanego Banana to sama przyjemność, jednak Adidas w najnowszej kampanii pragnie zwrócić uwagę na nieodłączny aspekt naszego życia – presję, która niejednokrotnie odbiera nam radość z tego, co robimy.
W spocie wydanym pod hasłem „You Got This!” zobaczyć możemy gwiazdy wielu dyscyplin sportu, są to m.in. futbolista Patrick Mahomes, ikona światowej piłki nożnej Lionel Messi, kolumbijska piłkarka Linda Caicedo, amerykański koszykarz Anthony Edwards, czy indyjski krykiecista Rohit Sharma. Nagranie zderza perspektywę młodych sportowców mierzących się z wygórowanymi oczekiwaniami innych z ich rzeczywistymi możliwościami.
Na poparcie tezy, że presja ma na nas destrukcyjny wpływ, powstał specjalny projekt badawczy prowadzony przez neurobiologów z zespołu Neuro11, działającego przy Uniwersytecie w Bonn. W jego ramach Adidas wraz z konsumentami z całego świata – zawodowymi sportowcami, jak i amatorami – próbowali wyjaśnić, jak i dlaczego negatywna presja utrudnia grę.
Eksperci rejestrowali i analizowali odczyty fal mózgowych sportowców w chwilach dużej presji. Wśród nich znaleźli się m.in.:
- zwycięzca Mistrzostw Świata FIFA 2022 Emiliano Martínez
- zwycięzca Ryder Cup 2023 Ludvig Åberg
- ośmiokrotna uczestniczka Meczu Gwiazd WNBA Nneka Ogwumike
- golfistka Rose Zhang
- piłkarka Stina Blackstenius.
Badania wykazały, że stopień odczuwania presji nie jest zależny od poziomu zaawansowania sportowca w danej dyscyplinie. Zarówno sportowcy amatorzy, jak i zawodowcy doświadczają zbliżonych w intensywności poziomów presji w kluczowych momentach, dlatego też w nowej kampanii marka stara się zmienić perspektywę sportowców i pokazać, że presja jest uniwersalnym uczuciem wśród wszystkich uprawiających sport.
Gotuj niczym szef kuchni z Heinz
Wieści dotyczące Heinza pojawiały się regularnie na przełomie całego cyklu, więc również i dziś poświęcimy mu chwilkę! Ten producent sosów, majonezów i keczupów postanowił połączyć sztuczną inteligencję i kulinaria. Co z tego wyszło? Książka kucharska „Heinz AI Cookbook” oparta (jak można się spodziewać) na sztucznej inteligencji. Ta niecodzienna propozycja ma udowodnić, że nowe technologie i wyśmienity smak mogą iść za pan brat, a tak naprawdę już to robią.
– Ponieważ ponad 50% światowej populacji przyznało się do korzystania ze sztucznej inteligencji w codziennym życiu, również podczas poszukiwania przepisów i kulinarnych trików, postanowiliśmy wystawić AI na próbę. Okazało się, że choć wszechstronna, to jednak wciąż potrzebuje pomocy w gotowaniu! – wyjaśnia Caio Fontenele, dyrektor ds. nowych przedsięwzięć Heinz.
Aby rozwiązać ten problem, szefowie kuchni nawiązali współpracę ze specjalistami ds. sztucznej inteligencji. Efektem tych działań jest książka kucharska zawierająca ponad 30 przepisów, z których każdy wykorzystuje pomidory Heinz — znak rozpoznawczy marki. W ten sposób autorzy „Heinz AI Cookbook” chcą przekonać czytelników, że smakowite dania można wykonać samodzielnie w domu — wystarczy odrobina wyobraźni.
Jeśli to Was zaciekawiło, to swój egzemplarz książki możecie bezpłatnie pobrać z oficjalnej strony Heinz, natomiast unikatowe, papierowe wydania mają trafić tylko do brytyjskich influencerów :(
Kampania Fundacji IT Girls
Walka ze stereotypami również wielokrotnie pojawiała się na naszych łamach, jednak jeszcze nie mieliśmy okazji wspomnieć o Fundacji IT Girls, która we współpracy z Accenture Song ruszyła z kampanią społeczną, mającą na celu przełamanie wspomnianych już stereotypów płci utrudniającym kobietom odniesienie sukcesu w dziedzinach STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).
Sposób jednak wybrali sobie nietypowy, gdyż bohaterką kampanii jest interaktywna lalka METsy wygłaszająca stereotypowe treści. Jej wypowiedzi zostały wygenerowane przez sztuczną inteligencję w procesie data scrapingu, symulującego przeglądanie przez młode użytkowniczki portali i forów internetowych, a także kanałów YouTube i TikTok. Zawierają one przekazy, które od dziecka kształtują osobowość oraz samoocenę dziewczynek, wpływając na ich życiowe wybory.
Wśród wypowiedzi METSy możemy znaleźć takie jak np. „lepiej dążyć do sławy i skupić się na wyglądzie, niż poświęcać czas na naukę programowania” lub „kobiety nie są stworzone do zajmowania się trudnymi sprawami, takimi jak technologia”.
Kampania składała się z dwóch etapów. W pierwszym z nich lalka METSy została wysłana do popularnych influencerów parentingowych. Drugi etap miał miejsce 11 lutego, w Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce, kiedy to została opublikowana informacja ujawniająca kampanię, której bohaterką była METSy, oraz źródło jej wypowiedzi. Okazało się, że lalkę można przeprogramować w jej odwrotność, czyli STEMmy, która swoimi wypowiedziami, przygotowanymi we współpracy z psychologami oraz pedagogami, zachęca dziewczynki do rozwoju w dziedzinach STEM. Przeprogramowanie polegało na rozwiązaniu wspólnie z dzieckiem prostego zadania programistycznego na stronie www.metsythedoll.com i aktywowaniu przycisku na lalce.
– Celem kampanii jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na powszechność stereotypów, które mogą negatywnie wpływać na wybory dokonywane przez dziewczynki w przyszłości. Jak wykazała analiza treści, które docierają do nich za pośrednictwem Internetu, uprzedzenia często towarzyszą tematom związanym z naukami ścisłymi. Jesteśmy przekonane, że dziedziny STEM potrzebują specjalistów bez względu na płeć, a nasza kampania ma na celu otwarcie dziewczyn na rozwój i karierę w świecie IT – komentuje Wioletta Klimczak, prezeska Fundacji IT Girls.
Ciekawy program odnawialności, czyli „Druga Szansa dla Plandek”
Zastanawialiście się kiedyś co dzieje się ze zużytymi plandekami samochodowymi? My też nie, ale Marathon International przestawił ciekawe rozwiązanie, dając im drugie życie w ramach programu „Druga Szansa dla Plandek”!
Wyeksploatowane plandeki, zamiast trafiać na składowiska odpadów odzyskują dawną świetność dzięki innowacyjnemu podejściu – firma przekształca je na nowe, praktyczne produkty.
– Produkty uzyskane z odnawialnych plandek samochodowych nie tylko wpisują się w nurt ekologii, ale również charakteryzują się wysoką jakością i oryginalnym designem. Piórniki, torby na zakupy, etui na laptop, a nawet buty zyskują unikalny charakter dzięki wykorzystaniu różnorodnych wzorów i tekstur pochodzących od oryginalnych plandek – mówi Aleksandra Kaszub, wiceprezes zarządu Marathon International.
Działania firmy to nie tylko krok w kierunku redukcji odpadów, ale również dowód na to, że kreatywne podejście do recyklingu może wprowadzić pozytywne zmiany w naszym codziennym życiu.
Gwiazdorska obsada spotu Uber Eats
Super Bowl LVIII za nami jednak wróćmy do niego na chwilę pamięcią, a dokładniej do reklamy Uber Eats, który jak wiele innych firm, przygotował specjalną reklamę swoich usług. Spot „Don’t Forget Uber Eats”, bo o nim mowa, skupia się wokół humorystycznego motywu zapominania różnych rzeczy. Do jego nagrania zaangażowano iście gwiazdorską obsadą – występują w nim znani z serialu „Przyjaciele” Jennifer Aniston i David Schwimmer oraz David i Victoria Beckhamowie, którzy zastanawiają się, czy Victoria śpiewała w zespole Cinnamon Sisters, Basil Babes, czy może Paprika Girls.
Gdyby na tym się skończyło to sądzimy, że wszyscy byliby zgodni – pozytywna, wywołująca uśmiech na twarzy reklama. Jednak co to to nie, gdyż kontrowersje wywołała scena z udziałem mężczyzny, którego wygląd wskazuje na reakcję alergiczną. Ma wysypkę na twarzy i spuchniętą powiekę. „Czy w maśle orzechowym są orzeszki ziemne?” – pyta, czytając skład na etykiecie słoika, po czym orientuje się, że to główny składnik. Na markę spadła fala krytyki ze strony konsumentów, ale także swoje oburzenie wyraziła Fundacja Food Allergy Research & Education (FARE), czyli organizacja działająca na rzecz alergików. Koniec końców Uber na prośbę FARE usunął scenę z reklamy… i żyli długo i szczęśliwie!
Na zakończenie ponownie pragniemy Wam – Czytelnikom, ponownie gorąco podziękować za te 100 wspólnych odcinków. Cześć z Was zapewne zastanawia się, czy w związku ze zmianami w Abananie nasz cykl także zostanie odświeżony? Czas pokaże!
PS Jeśli chcecie być świadkami zmian, które czekają naszą agencję w związku z rebrandingiem – koniecznie weźcie udział w webinarze zaplanowanym na 20 lutego (najbliższy wtorek o godz. 10:00)! ➡ ZAPISY
Źródła:
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/you-got-this-walka-z-presja-w-najnowszej-kampanii-adidasa/
- https://nowymarketing.pl/heinz-stworzyl-ksiazke-kucharska-mozesz-gotowac-z-ai-jak-profesjonalista/
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/interaktywna-lalka-metsy-i-genai-powielaja-stereotypy-plciowe-w-kampanii-it-girls-i-accenture-song/
- https://nowymarketing.pl/marathon-international-zrownowazona-rewolucja-w-swiecie-plandek-samochodowych/
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/uber-eats-krytykowany-za-scene-zartu-z-alergii-w-reklamie-na-super-bowl/